Uniós zászlót vittek a belgrádi tüntetésre, balhé lett belőle (VIDEÓ)
Úgy látszik, Szerbiában továbbra sem lesz színes forradalom.
Ki szabja meg, hogy milyen politikai magatartás követendő egy oktatási intézményben?
„A diákok politikai térbe emelésével megkerülhetetlen annak a kérdésnek a feltevése, hogy a diákok jövőjéért való aggódás mögött nem ugyanaz az elkeseredett politikai és világnézeti harc húzódik-e meg, mint amiről eddig azt hihettük, hogy csak a politikum világára tartozó ördögi »csodabogár«?
Azt gondolom és azt erősíti bennem az ellenzéki pártok kéretlen rátelepedése a tüntetések mindegyikére, hogy nem az a kérdés elsődlegesen, hogy mennyiért, milyen terheléssel dolgozzanak a tanárok, hanem az, hogy az oktatóktól elvárható-e, hogy a tantermekben kizárólag tanítsanak és hagyják otthon világnézeti, még inkább politikai preferenciájukat, vagy sem?
A jelenlegi tüntetéseken egyértelművé vált a tanári gúnya színe, ami még véletlenül sem tűnik a Fidesz narancs-árnyalatának. Ebben az esetben pedig a legégetőbb kérdés, hogy a tanárok amikor bezárják a tanterem ajtaját, milyen világnézeti alapállásból oktatják és fogják oktatni gyermekeinket?
Saját, ma már felnőtt gyerekeim iskolai, egyetemi élményei, barátok, ismerősök hasonló történetei táplálják bennem a gyanút, hogy tisztelet a kivételnek, de oktatási, leginkább felsőoktatási intézményeinkben igen gyakran politikai fejtágítás is zajlik, mondanom sem kell, hogy nem a regnáló kormány érdekében. Ez a magatartás viszont mélységesen visszatetsző, nevezhető a gyermekek szellemi abuzálásának, hiszen a »tanár - diák« függőségi viszonyban utóbbiak kénytelenek az otthonról hozott véleményükkel esetleg homlokegyenest ellentétes fejtágításokat is elviselni.
Száz szónak is egy a vége, ki szabja meg és megszabhatja-e, hogy milyen identitás, világnézeti és politikai magatartás követendő egy oktatási intézményben? Látva a pajzsként használt gyermekeket nyíltan politikai színezetet öltő megmozdulásokon részt venni elkeserítő és egyszerűen nem hagy nyugodni a gondolat annak szükségességéről, hogy amíg nem késő, de az első és legfontosabb feladata mégiscsak az lenne az oktatás résztvevőinek, hogy megpróbálják visszagyömöszölni a palackba az osztálytermek légkörét egyre súlyosabban mérgező politikai kivagyiság ártó szellemét.”
***
A nyitókép illusztráció. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd