«„Drága Néném,
múlt pénteken véget ért egy fejezet – a bizonytalanságé, a találgatásoké –, és elindult egy új, a 2023/2028-as ciklus, a harmadik igazgatási szakaszom előkészítése. Csák János miniszter úr a terembe szólított, és ugyan akadt egy kis időm, készültem valamiféle összefoglaló szöveggel, ott és akkor mégsem tudtam elmondani. Egyszerűen a pillanat túlságosan felemelőnek mutatta magát ahhoz, hogy elmerüljek olyan szofisztikációkban, amelyek éppen azt a szakmai tépelődést teszik értelmetlenül nyilvánossá, mint amit ennek az egész pályázatnak a bulvárba hatolása okozott. Akkor is említettem, hogy akit érdekel, majd elolvashatja, mi nem hangzott el – hát íme!
Sosem a jelen állapot, tehát a pillanatfelvétel minősíti bárki munkáját, hanem a megtett út, a honnan hová eljutás. És ebben már nem hinni kell, hanem visszanézni, tudomásul venni, hisz az valóság. Harmadszor lehetek főigazgató a 2011-12-es kormánybiztosság után, de mintha most nyílna először módom a klasszikus igazgatásra: most, hogy a kereteket a infrastruktúra helyzetének megoldásával tisztán sikerült megalkotnunk.
Szeretnék köszönetet mondani ezért legelsősorban is a kollégáimnak. A sajátos, az utóbbi félévben ugyan nagyon felkavarodott, de lenyugodni is gyorsan képes, profi opera-társadalomnak. Ezerötszáz felnőttnek, háromszáz gyereknek és az ő szüleiknek, akik áldozatuk révén szinte tagként számítanak, és akikkel együtt éljük 12 éve az életünket. Köszönet a kormányzatnak a 2011 óta tartó huzamos bizalomért, a fejlesztésekbe fektetett 100 milliárdért, a működésünkbe belerakott 150 milliárdért – amelyhez növekvő ütemben maga az OPERA is termelt majdnem 30 milliárdot. Köszönet miniszter úrnak, a bizottságoknak, a többi jelentkezőnek, hogy foglalkoztak az OPERA ügyével. És a szokott, de őszinte szófordulattal élve: végül, de messze nem utolsó sorban köszönet a közönségnek, aki mindenhol megtalált minket a viszontagságos esztendők alatt se, és kiállt műfajaink, produkcióink, művészeink, egyáltalán: az elmúlt éveink mellett.