„Közel egy évtizede, hogy szunnita terroristák Szíria és Irak általuk ellenőrzött területén kikiáltották az Iszlám Államot. A szélsőséges vahabita eszmevilágra épülő kalifátus egyik első lépéseként intézményes rombolásba kezdett, és az emberiség kulturális örökségének felbecsülhetetlen értékű részét egy éven belül elpusztította. A civilizáció születésének emlékét őrző kincsek, évezredeket átvészelt épületek váltak porrá és hamuvá, csak mert egy szélsőséges hiedelem szerint nincs létjogosultságuk. A Nyugat iszonyattal figyelte, miként képes az ideológiai fanatizmus ilyen barbár pusztításra.
Az elmúlt évtized folyamán Amerikában és Európában is végbement ideológiai polarizálódás eredményeként a nyugati civilizáció mára oda jutott, hogy saját nevelésű szélsőséges ideológusai kezdik felszámolni a kulturális örökségét. Az elmúlt hetekben egy floridai iskola azzal került világszerte a hírekbe, hogy a szülők felháborodottan tiltakoznak, amiért gyermekeiknek művészettörténet-oktatásuk keretében meg kellett tekinteniük egy fényképet Michelangelo Dávid-szobráról, a szobornak pedig döbbenetes módon pénisze volt – ez valósággal sokkolta az ultrakonzervatív szülőket, akik nyilván a transzpropaganda hatására elszoktak attól, hogy ivarérett férfiak lába közt ne egy gendersemleges szervet találjanak.
Persze a prüdériájáról hírhedt amerikai jobboldalon az ilyesminek gazdag hagyománya van: fél évszázada például Allen Ginsberg Üvöltés című költeményét akarták kitörölni a szépirodalmi kánonból, mert az önkéntes cenzorok számára elviselhetetlenül sok volt benne a meztelenség és a nemiség. Az idő tájt még ellenfele is volt ennek a cenzúravágynak: a liberálisok szabadságvágya, az amerikai politika kontextusában az akkori baloldal rendíthetetlen hite a kontrollálatlan nyilvánosságban, a XX. század második felében ugyanis a szabadelvű értelmiség színe-virága a szólásszabadság elkötelezettjeként szállt szembe mindenféle korlátozással.
Nagyot fordult azóta a világ. Ma a tengerentúli baloldal társadalmi igazságharcosai a tényleges liberalizmus tagadásaként az amerikai szélsőjobboldalt megszégyenítő lelkesedéssel és morális felsőbbrendűségtudattal hamisítják át a világirodalmat. A wokeness szellemének gyakorlói Hofi Géza aranyköpését módosítva úgy vélik, hogy a cenzúra az, amiből őket kihagyják. Amint azonban ők állnak annak élére, a cenzúra máris helyes és jó, hisz mellettük áll a mérhetetlen társadalmi igazság.