Édes Istenem! A táncházmozgalom nem csak a széki táncokat élteti, hanem rengeteg tájegységét, rengeteg falujét. Persze, a néptánc és táncház kisközösségi dolog is, hiszen kisközösségek (falvak) saját hagyományairól beszélünk. De ha a kérdező mindenképp kizsákmányolás elleni szolidaritásokat akar kiépíteni, akkor miért épp a táncházmozgalmat akarja ebbe beleszuszakolni? Miért keveri össze a fogót a kalapáccsal, miért meg szögért a tejboltba? A táncházmozgalom szórakozásra, a néphagyományok éltetésére, így nemzeti identitásunk és akár vallásunk megélésére való; a szórakozástól a párkeresésen és közösségiségen át a transzcendens magasságokig és metafizikai mélységekig sok mindent meg- és át lehet benne élni, de biztos nem épp a legakalmasabb „szolidaritáson alapuló ellenhegemónia felépítésére". Már csak azért sem mert
a normális időkben nem a táncház alkotott közösséget, hanem a közösség táncokat.
Ha bármilyen közösség ellenhegemónia építésébe kezd, vagy mi a fene, mégpedig szolidáris alapon, akkor az bizonyosan nem azért lesz, mert az adott közösség táncol. Az emberek és emberek alkotta közösségek csinálnak dolgokat: táncolnak, egyébként meg politizálnak is, ha balosok, akkor ellenhegemóniát is építhetnek. De miért kell egybecsúsztani a táncházmozgalmat meg a mércés újbalos politikai célokat? Csak mert a táncházmozgalom kifejezésben benne van a mozgalom szó, és az olyan balosan hangzik?
A hagyományos világ felbomlásától kezdve sajnos kicsit mindannyian kényszerpályán vagyunk. A táncházmozgalom is valahol egy pótmegoldás, hogy megmentsük, amit lehet, és a szétgurult dolgokból összegyűjtsük, amit össze tudunk. Alasdair MacIntyre nyomán azt mondhatjuk:
egy összetört tükör – a hagyományos premodern életvilág – megmaradt darabjaival puzzle-ozunk, hogy meglássuk benne valahogy magunkat.
„Én örömmel járnék olyan táncházakba, ahol erdélyi, észak-afrikai, afgán, ex-jugoszláv vagy ukrán bevándorlókkal ismerkedhetek meg miközben megtanuljuk egymás táncait vagy akár új táncokat találunk ki. De vajon a táncházba járók akarnak-e?” – mondja az amerikai antropológus. A más népek táncai iránti kíváncsiság megvan a táncházmozgalomban, de őszintén szólva: én nem szeretnék ilyen táncházba járni. Taylor és Kőszeghy mércéjével mérve etnonacionalista vagyok. Engem elsősorban a saját néphagyományunk érdekel, meg a szomszédoké, és a fene se akar új táncokat kitalálni.
A fő baj talán az egész mércés beszélgetéssel az, hogy – ugyan kedves a néni, hogy eljár a Kárpát-medencébe és táncol, és kutatja is, de – érvénytelen a beszélgetők szempontrendszere (még Taylor józanabb, mint Kőszeghy). A céljaikhoz (amiket ezúton sem támogatok) nem a megfelelő eszközt választják, és mindenképp át akarják faragni a táncházmozgalmat. Ez amúgy jellemző az újbalosokra: mindenben politikai felszabadító potenciált keresnek, még a szerelemben is. És ez az, amit a magamfajták elleneznek.
Elég sokféle világlátású ember elfér az elsősorban kulturális mozgalomnak mondható táncházmozgalomban, s épp össznemzeti, sőt nemzeteken átívelő Kárpát-medencei jellege miatt is jó lenne, ha nem akarnának belőle politikai mozgalmat csinálni. Felesleges átszocializálás helyett inkább tessék elmenni a folkkocsmákba és táncolni.
A szerzőnek nemrég jelent meg Józan részegség című táncházas interjúkötete.
Fotó: Hagyományok Háza