„A sznobizmusnak óriási felhajtó ereje van a politikában. A sznob (sine nobilitate, vagyis nemesség nélküli) érdem nélkül tartózkodik közegében. Ez az érdemtelenség pedig azt eredményezi, hogy folyamatosan külső kellékekkel igyekszik bizonyítani létjogosultságát. A felkapaszkodottak, az alulról érkezők mindig is tudatában voltak annak, hogy divatos eszmékkel tudják elfogadtatni magukat a haladó közegben. Ez vitte rá például Neckert is, hogy pazar fogdásokat rendezzen a republique des lettres felkapott közírói számára. Bőkezűsége okán így ő maga is felvilágosult ember hírében állott.
Ismerős?
A nagyvállalatok vezetői mindig is felületesen viszonyultak a politika eszméihez. (Ideértve azon eszméket is, melyek tulajdon gazdasági érdekeiket érintik.) Az efféle emberek többnyire arra összpontosítanak, hogy az állam ne zavarja köreiket: olyan környezetre vágytak, ahol gyorsan, sikeresen lehet mozogni. Ennek érdekében pedig akár olyan törekvéseket is támogattak, melyek később a kárukra váltak.
Miért?
Mert népszerűek akartak lenni azon társadalmi szereplők (mai szóval influencerek) előtt, akik számukra a közvéleményt megteremtik. Azt a közvéleményt, melyen a pillanatnyi sikerük múlik. A sznobizmus ellentmondásos és önpusztító tendenciája tehát már igen korán látható volt, de informális, megfoghatatlan jellege miatt – sosem lehetett védekezni ellene.
A jelenség azóta is velünk él. Molnár Tamás az 1960-as évek végén frappánsan rámutatott: az akkori progresszív magazinok, folyóiratok (miként a mai haladó médiumok is) úgy teremtettek forradalmi légkört, hogy közben luxuscikkeket reklámoztak, forgalmaztak. E kettősség a gyakorlatban egyáltalán nem probléma, hiszen célközönségük akkor sem a munkások voltak és ma sem a társadalom perifériáján élők. A felső osztályt akarták szórakoztatni, az ő kegyeikért folyt a harc és folyik mindmáig.
A Republique des lettre tagjai a XVIII-XIX. században a felvilágosultak voltak, a XX. században a balos értelmiségi elit, napjainkban pedig a woke forradalom képmutató cégtulajdonosai és a körülöttük csoportosuló médiavilág a celebritásokkal és más hírességekkel.”
Kép forrása: Twitter