Az uniós oligarchia egy ideje már a politikai döntéshozatal kiszervezésében a civil szervezetek nagy és sűrű hálózatára támaszkodik. Gyakran használja az NGO-kat és azok feltételezett szakértelmét politikái népszerűsítésére. A nem kormányzati szervezetek független, politikailag semleges és érdektelen PR-képét az általuk támogatott politikák legitimálására használják. A valóságban az NGO-k nem érdektelenek, és nem is semlegesek. Nem is igazán nem kormányzati szervezetek. Sokukat közvetlenül vagy közvetve a kormányok finanszírozzák. A Bizottság pénzügyi átláthatósági rendszere szerint 2021-ben az EU 10 milliárd eurót, azaz költségvetésének nagyjából 6 százalékát fizette ki nem kormányzati és nonprofit szervezeteknek. Az EU 252 millió eurót vállalt a magyar civil és nonprofit szervezetek támogatására is.
Ha mélyebbre ásnánk, valószínűleg arra lelnénk, hogy a nem kormányzati szervezetek még több uniós támogatásban részesültek.
Az EP-t a magyar NGO-k előnyben részesítésével a demokratikusan megválasztott kormánnyal szemben az a cél vezérli, hogy meggyengítse, sőt destabilizálja azt. Az Európai Parlament úgy tekint ezekre az NGO-kra, mint olyan eszközre, amelyen keresztül befolyást szerez az ország közéletének irányítására. Ha az NGO-k kezébe kerülnének az uniós pénzek, akkor lényegében ők dönthetnének a pénz elosztásáról. Az EU parlamenti képviselői azt remélik, hogy ily módon kiépíthetik a megbízható helyi munkatársak hálózatát, akikre számíthatnak érdekeik és értékeik előmozdításában. Úgy vélik, hogy a pénzek civil szervezeteken keresztül történő becsatornázása a magyar ellenzék pozícióit is erősítheti.
A kormányváltás célja motiválja a magyar kormány ellenfeleit, hogy fegyverként használják az unió tagállamok közötti pénzosztási mechanizmusát. Vannak precedensek arra, hogy az EU politikáját gazdasági zsarolással próbálják ráerőltetni a tagállamokra.
A 2011-es euróövezeti válság idején az EU Bizottsága beavatkozott Görögország és Olaszország belügyeibe. Az unió adminisztratív önkényének hatékonyságáról tanúskodik, hogy Lucas Papademost Görögország miniszterelnökévé, Mario Montit pedig Olaszország kormányfőjévé nevezték ki. José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke akkoriban a következőképpen magyarázta a helyi döntéshozatal felülírásának szükségességét: Olaszország és Görögország nem demokratikusan kinevezett kormányait »nem csak azért kerültek hatalomra, mert technokraták, hanem mert könnyebb független személyiségeket felkérni a politikai konszenzus kialakítására«. Barrosónak nem kellett kiböknie, hogy ezek a »személyiségek« mitől függetlenek, hiszen nyilvánvaló volt, hogy legfőbb erényük az, hogy függetlenek a választóiktól. Barroso számára a hatékony politikaformálás azt jelentette, hogy minimalizálni kell a nyilvános elszámoltathatóság folyamatából adódó zavaró tényezőket.