hogy a kreativitást és a fantáziát fejlesztő szabad játék és szemlélődés helyett kockuljon egy jót?
És ha már néhány tini egyazon trágár táblával jelent meg a tanártüntetésen és a „szívhangrendelet” elleni megmozduláson (ami egyébként nem annyira őket, a határfeszegetős-polgárpukkasztós életszakaszban lévő kamaszokat minősíti, mint inkább azokat a felnőtteket, akik a jövő kormánybuktató reménységeiként sztárolják a mindenkori Vulgárisan Beszóló Bakfist, lásd egy kormányzati ciklussal ezelőtt Blankát), tehát ha már akadnak bizonyos személyi egyezések az abortusz „jogát” követelők és a jövő tudósainak elkallódásától tartók között, kénytelen az ember felhívni a figyelmet arra: pontosan egy Karikó Katalinnal kevesebb lenne a világon, ha annak idején, az igen zord ötvenes években egy kisújszállási kisgyermekes dolgozó anya a másodikként megfoganó magzatáról tudomást szerezvén azt mondta volna, kizárt, ebbe az egyszobás, komfort nélküli kis házba semmiképp nem fér el még egy gyerek, csak nyomorogna szegény; mindenkinek jobb lesz (pláne ebben a diktatúrában), ha inkább a már meglévő egynek igyekszünk megadni Mindent.
Mindezzel együtt természetesen
örömteli, ha nemzeti minimumként bal- és jobboldali egyaránt kiemelt kérdésnek tekinti a tanárok és a jövő nemzedékek sorsát,
de szerencsés volna, ha ez a szolidaritás nem csupán abban nyilvánulna meg, hogy a polgár kiposztol magáról egy fekete ruhás szelfit, kimegy egy jó hangulatú koncertre a Kossuth térre vagy vásárol magának egy noÁr feliratú vászonszatyrot nyolcezerért, sürgetve, hogy az állam teremtse elő a szükséges százmilliárdokat. A szolidaritás eggyel kényelmetlenebb, ámde a tanárok frusztráltságát annál inkább mérséklő formája lehetne például, ha a szülő egyidejűleg nem indoktrinálja otthon a gyereket, hogy a kötelező olvasmány vagy a házi feladat mint olyan a diákkínzás minősített esete, továbbá nem hív rapportra minden tanárt, ha négyest bátorkodott adni a kislányának, aki „emiatt nem lesz kitűnő”.