„Ha valaki inzultálja az édesanyádat, behúzol neki egyet. Mint férfi, legalábbis, nem nagyon van más, amit tehetsz. Talán nem teljesen jogszerű, de nagyon is tiszteletre méltó. Fordítva is igaz: ha nem akarod, hogy behúzzanak neked egyet, ne inzultáld más mamáját. Jogilag talán nem cselekszik helyesen, aki behúz neked egyet. Morálisan viszont helyesen cselekszik.
A szólásszabadságnak vannak határai – jogiak is, igen, de úgyszintén morálisak. Nem kiálthatsz tüzet egy tömött moziban jogi következmények nélkül, és nem szidhatod valaki édesanyját anélkül, hogy ne kérjenek számon.
Salman Rushdie Sátáni versek című regénye nem lépte át a szólásszabadság jogi határait. De, mint azt még a legelkötelezettebb védelmezői is elismerik, tudatosan inzultálta az iszlámot. Habár Rushdie »keményvonalas ateistának« hívja magát, mégis egy muzulmán családba született Mumbaiban, ahol nagy muszlim közösség él. Tudta, hogy mit tesz. Tudta, hogy kétmilliárd muszlim legmélyebb meggyőződéseit sérti meg. Nem intelligens módon kritizálta az iszlámot. Hanem gúnyolódott rajta. És ez nem esetleges dolog a könyvében. Rushdie legnagyobb rajongói számára (mint Christopher Hitchens) épp ez a fontos.
Nem, nem érdemelte meg, hogy megkéseljék, ez magától értetődő. De az, hogy megkéselték, még nem teszi hőssé. Épp ellenkezőleg. Rushdie elsőrangú szerző, de nagyon banális istenkáromló. Sekélyesen és nyeglén bánt az iszlámmal, és a muzulmánoknak minden joga megvan, hogy mérgesek legyenek rá. Nem kötelességünk felmagasztalnunk azért, mert valaki ilyen szörnyű módon túlreagálta a dolgokat.
Nem jó érzés mindezt leírni csak pár nappal a támadás után. Jobb lenne nem is megírni mindezt. De amint megérkeztek a hírek, a libertáriusok máris elkezdték Rushdie-t a szólásszabadság mártírjának beállítani. A National Review-ban Charles Cooke ultimátumot adott: »Vagy támogatod a szólásszabadságot, vagy nem.« (…)
Ha bármelyik fundamentalista muszlim véletlenül olvassa Cooke blogját, biztos vagyok benne, hogy rendesen megfenyegették őket, és többet nem teszik. De mi a helyzet mindenki mással? Mit vonjunk le következtetésként ebből az érvelésből? Hogy aki nem támogatja kritikátlanul Rushdie-t, az Khomeini ajatollah ruhájából bújt elő?