Ha bármelyik fundamentalista muszlim véletlenül olvassa Cooke blogját, biztos vagyok benne, hogy rendesen megfenyegették őket, és többet nem teszik. De mi a helyzet mindenki mással? Mit vonjunk le következtetésként ebből az érvelésből? Hogy aki nem támogatja kritikátlanul Rushdie-t, az Khomeini ajatollah ruhájából bújt elő?
Cooke ugyancsak megemlíti a Charlie Hebdo 2015-ös kivégzését. A párhuzam jó, de nem azért, ami miatt ő gondolja. A lap szerkesztőségét radikális muszlimok támadták meg, amiért nyersen és szatirikusan ábrázolták Mohamedet. Tizenkét ember halt meg a támadásban, és másik tizenegy sérült meg.
És mi volt mindennek az értelme? Miért halt meg az a tizenkét ember? A válasz az, hogy azért, mert muszlimokat inzultáltak. A támadás utáni sajtótájékoztatón a lap szerkesztője azt nyilatkozta, hogy addig gúnyolódnak a hiten, amíg »az iszlám ugyanolyan banális lesz, mint a katolicizmus«. Ennyi. De attól még, hogy egy ügyért meghalnak, nem teszi azt az ügyet igazzá, ráadásul a Charlie Hebdo-nak még ügye sem volt. A sértegetés kedvéért sértegettek. Tragikus! (…)
A muzulmánok többsége egyébként – akármennyire is kiakasztották őket – békésen fogadta a Sátáni verseket. Charles Cooke és Douglas Murray mégsem ad nekik hitelt, amiért a »szólásszabadságot« gyakorolták Miért? Mert a vallásokon viccelődni menő dolog; de ha sértve érzed magad, amiért valaki gúnyolódik a vallásodon, az nem az.
Ez az, amit Rushdie védelmezői igazán gondolnak. Akármit is mond Cooke, a Sátáni versek legtöbb kritikusa nem gondolja, hogy a könyvet be kéne tiltani vagy a szerzőjét le kéne fejezni. Ők azt mondják, hogy jobban tisztelnünk kellene egymás meggyőződéseit. A vallást nem szabadna banálisként kezelni. A művészet nem lehet nyegle.