Wahorn András ellátogatott egy vacsorabeszélgetésre
Lakatos Márkhoz, ahol példátlan érzéketlenséggel reagált Csákányi Eszterre, aki épp a nyolcévesen elszenvedett szexuális abúzusáról beszélt. Wahorn Andrásnak ezer alkalma lett volna jogosan bírálni a metoo-mozgalmat, de ezúttal igazán érezhette volna, hogy a szexuális megrontásnak egy nyolcéves kislányt érő kísérlete igazán nem bombázó csajok utáni füttyögés, nem traumának hazudott áldozati pózolás és nem évtizedeken át dédelgetett személyes leszámolás. Erre azonban nem terjedt ki Wahorn András érzékenysége, úgyhogy a téma tízezer éve érintetlen morális aspektusát vetette fel. »A kislány élvezte? Akkor rendben van.«
Wahorn András láthatóan nem érti, hogy amennyiben egy nyolcéves gyermek élvezi az abúzust, a helyzet csak rosszabb, mint ha nem tenné – hiszen ha fájdalmat, undort, félelmet vagy bármilyen belső ellenállást él meg, képes lehet lehasítani önmagáról az élményt, hogy személyének magvát megvédje attól, ha azonban élvezi a maga szexuális megrontását, annak azonosítása nyomán törvényszerűen gerjed fel a szégyen és az öngyűlölet.
Értem, hogy Wahorn Andrásnak esze ágában nem volt a pedofíliát mentegetni, ő csak egy performanszt próbált előadni – mindössze nem érezte, hogy intellektuális és morális katasztrófába menetel. S a baj még nagyobb, ugyanis elkerülte Wahorn András figyelmét, hogy amit tesz, az bizony embertelen. Egy bántalmazott személy épp előadja a gyermekkori traumáját, ő meg nekiáll bagatellizálni azt, miközben jó étvággyal fogyasztja a felszolgált nyulat burgonyakrokettel és vadasmártással – az ideillő kifejezés az empátiátlanság és az érzéketlenség. Bár a színházi meg az uszodai bántalmazások mögött legtöbbször a hatalom és a szex a motiváció, létezik egy ritkábban azonosított, sajátos lélektelenség, amely a színészt és a sportolót hús-vér kelléknek, ledarálható munkaanyagnak tekinti, akit nyugodtan fel lehet használni a minél hatásosabb előadáshoz vagy a minél jobb időeredményhez.
Lakatos Márk vacsoraasztalánál a népszerű zenész-képzőművésznek nem pusztán az elemi szintű tudatlansága, hanem ez a fajta kegyetlensége fejeződött ki: Wahorn András egy szaxofonos farkas, akiben nincs együttérzés.