A Setété azért, mert abban a korban kérdőjelezi meg a »vándorlás« (vö.) migráció legitimitását, amikor a »migrációellenes harc« a szélsőjobb politika egyik fő témája. Nem attól sematikus a Wahorn szobra, és nem azért stigmatizálja a cigányokat, mert vándorokként ábrázolja őket. Ilyen-olyan migráció mindig volt, mindig lesz, ez nem minősít egyetlen népcsoportot sem.
Míg Setét nyilatkozata a politikai narratívák és a történeti hitelesség felől megkérdőjelezhető, Erőss állásfoglalása sajnos alkotmányos alapelveket, demokratikus normákat sért. Nincs »magánrasszizmus«. A rasszizmus bűn, a rasszista indíttatású cselekmények bűncselekmények a magyar büntető törvénykönyv és a nemetközi egyezmények szerint is. Olyant felelős politikus nem mondhat, hogy »nincs vele dolgunk«. De! A négy fal közt elsuttogott rasszizmussal, a bújtatott, kódolt rasszizmussal, a rejtett, álcázott rasszizmussal is »dolgunk van«. Nem engedhetünk ennek egy millimétert sem.
Ha lett volna igazán bátor, törvényeket ismerő és tisztelő jogvédő, akkor Wahorn rasszista kijelentései, és rasszizmust népszerűsítő kijelentései miatt már rég feljelentést tett volna. Sajnálom, hogy ez nem történt meg. És szeretném leszögezni: erre én egyértelmű javaslatot tettem, s ha magyar állampolgár lennék, vagy ha az én állampolgári közösségemben történt volna ilyen kijelentés, akkor magam léptem volna. Az, hogy javaslatomra a magyarországi roma jogvédők hallgatással válaszoltak, csak úgy tudom értelmezni: tehetetlenségükben statisztálnak a hasonló kijelentéseknek, jelenségeknek. Vagy nem ismerik a törvényt, vagy nem merik számon kérni.
És akkor most nézzük, mi a baj tulajdonképpen Wahorn szobrával, amellyel kapcsolatban a művész – állítólag – visszavonta a korábbi (roma) értelmezést, és azt javasolja, tekintsük játékos, gyerekek számára is befogadható figuratív alkotásnak. Mintha az értelmezést olyan könnyen lehetne »kivonni« egy műalkotásból, ahogy Szalacsi vonta ki annak idején a vízbűl az oxigént.
Nem, ez a szaxofonozó farkas az, aminek látszik. Egy farkas. A farkas pedig a nácik által is kedvelt szimbólum. Az emberben ólálkodó, megzabolázhatatlan, alakoskodó és háborúskodó ösztönlény szimbóluma Thomas Hobbes óta. Filozófiailag kultúrtörténetileg terhelt, kódolt.