„Nem szoktam nekrológot írni, mert túl szorongató a tudat, hogy tragédia kell ahhoz, amire addig is bőven elég okom és lehetőségem lett volna, de minden alkalmat elszalasztottam. Az én szememben a nekrológ egy hálátlan kor szellemének szülötte, mely szellem a halál pillanatáig nem tud olyan figyelmet tanúsítani a kultúra fontos alakjai iránt, amilyet azok életükben érdemeltek volna. Most mégis kénytelen vagyok behajtani ebbe az utcába.
Legutóbb David Bowie halálának ötödik évfordulójáról emlékeztem meg, mert úgy éreztem, hogy annyiszor kifejeztem már a rajongásomat iránta a nyilvánosságban, hogy fél évtized múltán talán nem tűnik a gyászhoz tartozó kötelező felhajtás részének, ha hangot adok az iránti elragadtatásomnak, hogy egy ekkora művész kortársa lehettem.
Jankovics Marcellel, a magyar animáció legnagyobb mesterével sajnos nem így áll a dolog: ő úgy halt meg, hogy soha egyetlen alkalmat nem ragadtam meg, hogy a művészete iránti csodálatomat kifejezzem. Amikor Farkas Attila Márton barátommal listát írtunk a tíz legnagyobb élő magyarról, azon is elmulasztottuk szerepeltetni, pedig ott lett volna a helye. Ma már mindketten bánjuk ezt.
Olyan elhivatottságú művész, mint Jankovics Marcell volt – aki huszonnyolc[!] éven át gyártotta Az ember tragédiája című monumentális animációs filmjét, melynek minden egyes színe más és más rajzfilmtechnikával készült – ma már nem létezik. A jelenkor gyakorlata sürgető határidőkben, mérhető profitban és rövidtávú megtérülésben fejeződik ki, miközben itt élt Magyarországon egy látnok, aki elutasította a tartalmi kompromisszumokat, hogy akkora szabású művet alkothasson, amelyhez nagyjából csak Antoni Gaudí életművének koronája, a Sagrada Família vagy George R. R. Martin eposzi igényű regényciklusa, A tűz és jég dala mérhető. Jankovics Marcell nemcsak a filmgyártásban, de ebben az értelmiségi szerepben is egyedülálló alkotó volt, akit a rá jellemző küldetéstudat, autonómia és művészi erő még a huszadik század csúcsértelmiségijei közül is kiemelt.