A közhiedelemmel ellentétben az egyház a politikai színtéren sem konzervatív kampánygépezet. Ha ugyanis az, akkor nem egyház. A katolikus tanítás nem áll szükségszerűen mindig a konzervatívok mellé – könnyen levezethető például a Bibliából, miként viszonyul a katolicizmus az amerikai konzervatív iskola sarokköveihez, a szabad fegyverviseléshez vagy éppen a halálbüntetéshez. A katolikus tanítás szempontjából pedig irreleváns kérdés a kultúrharc témáinak nyomasztó többsége – tökéletesen érdektelen a katolikus tanítás szempontjából, hogy hol van a CEU, kié Erdély, ki tanítja a színészeket, milyen volt Jézus bőrszíne, és jár-e kártérítés a rabszolgaságért az amerikai feketéknek.
Az a súlyos harci helyzet, hogy azok a kérdések, amelyek kapcsán a konzervatív politikai közösség a kereszténységgel egy platformon áll, nem konzervativizmus és liberalizmus, hanem kereszténység és pogányság kérdései. Hogy a magzatgyilkosság legális-e, hogy a homoszexuális aktus (nem a hajlam!) bűn-e, hogy válni, félrelépni, lopni, ölni szabad-e, az egyház részéről nem belső vita során kikristályosodó politikai pozíciók, hanem a katolikus tanítás részei.
Az ember vagy elfogadja ezeket, vagy nem – utóbbi esetben ne vallja magát katolikusnak.
Hogy a hívő ezen túlmenően mit gondol a szakszervezetekről, a személyi jövedelemadóról, a gazdasági migrációról és Horthy Miklósról, az egyház számára indifferens, és annak is kell maradnia.
Következésképpen kárhozatos, gyilkos tévedés a kultúrharc részeként tekinteni a katolikus egyházra, „liberális” meg „konzervatív” szereplőket azonosítani, és a politikai harcmezőre küldeni az egyházat. Lelkiismeretileg feldolgozhatatlan állapot egy pap számára, ha az egyházi vezetés politikai megfelelési kényszere miatt nem tud azonosulni főpásztorával – az, hogy Robert Sarah bíborost és a lemondott XVI. Benedek pápát különös tisztelet övezte papok és civilek körében is, a politika egyházkorhasztó hatását tükröző kortünet. Ha Sarah bíboros működése és távozása üzen nekünk bármit is, az az, hogy pusztuljon végre az Anyaszentegyházból a kultúrharc, s egye a fene messzire ezt az avignoni, hittestvért hittestvér ellen fordító mocsarat! Ha egy egyházi vezető leírható a katolikusnál bármivel politikaibb jelzővel, konzervatívként, progresszívként, marxistaként vagy akárhogy, az út rossz. Ez biztos. Hogy az egyházi vezető rossz-e, az majd kiderül ott, ahol mindenről lehull a lepel.