Kellemetlen meglepetés érte az utasokat: Podgorica helyett Tiranában landolt a Wizz Air járata
Az utasokat nem tájékoztatták az útirány változásának okáról.
A befektetői piac egyre inkább a járványhelyzeten túli időperspektívában gondolkozik.
A részvényárfolyamokat nézve komoly raliban van a két ultradiszkontcég, a piac azt árazza be, hogy tavasszal robbanni fog minden: akinek bőröndje van, útnak indul. A foglalási adatokból mi látszik ebből reálisnak?
Több adatbázisra támaszkodunk. Látjuk a foglalási adatokat, és felméréseket is végzünk. Restriktív környezetben vagyunk, amelyben mindenféle korlátozó intézkedés gátolja az emberek szabad mozgását. Az emberek az utolsó pillanatban hozzák meg az utazással kapcsolatos döntéseiket. Korábban az utasok átlagosan egy hónapra, öt hétre előre megvették a jegyüket, ez most egy hétre, tíz napra csökkent.
Ez nem annyira meglepő, hiszen a légitársaságok két héten belül valószínűleg nem törlik a járatot, már csak úgy törölhetnék, hogy kártérítést kell fizetniük. Két héten túl viszont bármikor megtehetik kártérítés nélkül.
Nem meglepő, így van. A jelenlegi foglalási trendekből nehezen állapítható meg, hogy mi várható tavasszal vagy később. A piackutatások alapján az utasok preferenciáit tekintve az utazási kedv nem csökkent, épp ellenkezőleg. A gond az, hogy az emberek nem utazhatnak a korlátozások miatt. Amint ezek a korlátozások elkezdenek eltűnni vagy enyhülni, azt várjuk, hogy a kereslet robbanásszerűen vissza fog térni. Valószínűleg nem a 2019-es szinten, és azt sem hiszem, hogy minden légitársaság ugyanolyan formában élvezi majd a megnövekedett kereslet előnyeit. A részvényárfolyamokat nézve 2020. január elsején 38 font magasságában voltunk, most 46 font magasságában vagyunk. Ilyen nehéz helyzetben 20 százalékot erősödtünk. Ez annak köszönhető, hogy a befektetői piac egyre inkább a járványhelyzeten túli időperspektívában gondolkozik. Úgy kezdi értékelni a légitársaságokat, hogy a pandémia után kik lesznek a helyzet strukturális nyertesei és vesztesei. Minket a nyertesek közé sorolnak. Azt is mondhatnám, hogy ez alapján majdnem mindegy, mikor fog a piac felfelé indulni, márciusban, áprilisban, májusban vagy csak júniusban.
A hatékonyságban az is megmutatkozik, hogy az utasérdekek kicsit le vannak egyszerűsítve. Azon túlmenően, hogy olcsón is lehet repülni, az utasérdekek nem annyira fontosak.
Ezzel nem értek egyet. A Wizz Air repüli az európai légitársaságok közül a legfiatalabb flottát: a gépek átlagéletkora öt év alatti. Mi vagyunk azon kevés légicég egyike a világon, amely folyamatosan új repülőgépeket állít szolgálatba. A pandémia kitörése óta 13 új gépet vettünk át, az elkövetkező másfél évben pedig közel 40 új géppel gyarapodik a Wizz Air flottája.