Az efféle kérdések provokatív jelegük miatt kommunikációs gumicsontként funkcionálnak, amelyekre az ellenzéki sajtó, illetve az egyes politikai szereplők előszeretettel rá is vetik magukat (függetlenül a közvéleménytől), a Fidesz-KDNP pedig a normalitás pártjaként tudja felmutatni magát egy társadalmilag konzervatív közegben. S ha esetleg még külföldről is érkeznek heves kritikák, jogállamisági aggályok, az jutalomkör, hiszen teljes egészében ideológiai síkra kerülnek ezek a viták. Ráadásul nem lehet azt mondani külföldön, hogy az újabb rendkívüli jogrend periódusban »a parlament nem ülésezik« (volt ilyen híradásra példa tavasszal), hiszen olyannyira működik a törvényhozás, hogy alaptörvény-módosításokra is sor kerül.
A »keresztény nevelés« talán a magyar társadalom egy részéből idegenkedést vált ki, de a tradicionális nemi identitások rögzítése egy mikro-közösséget leszámítva aligha. Ezek a témák szelepként is hatnak: a viták, csaták levezetik a feszültség egy részét, az ideológiai azonosulás pedig csökkenti egy elhúzódó válsághelyzetben (koronavírus-járvány és gazdasági következményei) a kormánypártok táboráról való lemorzsolódást. A »pártpolitikai kerítéseket« ugyanis jóval könnyebb átugrani, mint az ideológiai szakadékokat.”