Francis Fukuyama bár pár évtizeddel ezelőtt már kihirdette a történelem végét, azóta ő is rájött, hogy tévedett. Két éve írt cikkében megfogalmazta az identitáspolitika kritikáját: szerinte a demokratikus társadalmak külön identitással rendelkező kis csoportokra szakadása azzal fenyeget, hogy nem tudnak kollektív társadalomként cselekedni, ez pedig idővel az állam összeomlását eredményezi. Fukuyama helyzetfelismerése ezúttal helyes volt. Éppen ez a célja a kulturális marxizmusnak: a régi civilizációt eltörölni, és romjain felépíteni a nekik megfelelő szép új világot. Ebben a folyamatban vajon tudatosan vesznek részt a nagy multinacionális cégek is?
A világon sok országban egyre elfogadottabbá válik az LMBTQI+-mozgalom és a mellette kiálló cégek számára egyre jelentősebb vásárlóerőt is jelentenek, hiszen mint kisebbségnek, nekik ez a támogatás fontos szempont. Éppen ezért a direkt őket célzó kampányoktól és reklámoktól a vállalatok bevételnövekedést remélnek. Ezzel azonban még a szexuális kisebbségek között sem mindenki ért egyet, hiszen szerintük az „elnyomott”, áldozati helyzetüket használják ki a multik. A jelenséget, amikor egy magát progresszívnek láttatni kívánó cég saját népszerűségének növelése érdekében, előnyöket és plusz profitot remélve, „jóemberkedésből” áll ki az LMBT közösség mellett, „pinkwashing”-nak hívják.
Ugyanezt láthattuk a #metoo és most, a BLM mellett kardoskodó multinacionális vállalatok, de már egyre több kis- és közepes méretű, helyi vállalkozás esetében is. Több helyen létrejött olyan kezdeményezés, amely a feketék által vezetett üzletek listáját közzé téve arra buzdított, hogy az igazán jó emberek ott vásároljanak. Azokban a városokban, ahol rendszeresen pusztítanak az utcákon a Black Lives Matter aktivistái, bevett szokássá vált kitenni egy táblát a kisboltokra „fekete tulajdonú üzlet” felirattal (ha igaz ez az állítás, ha nem).
Különböző közvélemény-kutatások azt támasztják alá, hogy a „tudatos” fogyasztók számára fontos, hogy az általuk választott cégek támogatnak-e számukra fontos társadalmi ügyeket. Azok a vállalkozások pedig, amelyek kiállnak valamilyen „felszabadítási” mozgalom, vagy a környezetvédelem mellett, kétszer gyorsabb ütemben nőnek, mint azok, akik tartózkodnak ettől. Ezért nem is meglepő, hogy a vállalatok szinte kötelességüknek érzik a véleménynyilvánítást, például a Pride felvonulásokon való részvétellel. Mégis, ingoványos talajnak számít a politikai állásfoglalás egy cég számára, különösen akkor, ha konzervatív szemléletű. Az USA-ban a Goya Foods tapasztalhatta ezt meg első kézből, mikor a Fehér Házban egy hispán vezetők részvételével tartott kerekasztal beszélgetésen a vezérigazgató, Robert Unanue dicsérettel illette Trump elnököt. Egyből támadások érték a közösségi médiában, és a demokraták bojkottot hirdettek a termékeik ellen. Ezzel azt érték el, hogy Donald Trump és hívei védelmükbe vették a céget, és elkezdték felvásárolni élelmiszereiket a boltok polcairól elismerésük kifejezéseként. Hazánkban hasonló példa a már említett tavalyi Coca-Cola kampány, melynek kapcsán a keresztény konzervatív erők hirdettek bojkottot a cég termékei ellen, valamint aláírásgyűjtés is indult a plakátok eltávolításáért.
Mint láthatjuk, jól és rosszul is elsülhet, ha egy cég nyíltan politikai állásfoglalást tesz. Miért érzik mégis úgy, leginkább a multinacionális vállalatok, hogy szükséges megnyilatkozniuk vitás társadalmi kérdésekben? Véleményem szerint tartanak a hangos progresszívek támadásaitól, ugyanis, ha nem állnak ki az LMBTQ-ügyek, vagy éppen a BLM-mozgalom mellett, a fogyasztók szemében a cég morálisan közömbösnek vagy rugalmasnak tűnhet, és profitot veszíthet. Ezért jobbnak látják elkerülni ennek a lehetőségét, még akkor is, ha a társadalom konzervatívabb részét megbotránkoztathatják, vagy egyenesen maguk ellen fordíthatják. Ide juttathatta hát a kulturális marxisták identitáspolitizálása a világot: mára már a hallgatás is „erőszak” és „elnyomás”.