A helyzet azonban megváltozott: az időjárásba, hogy úgy mondjam, betört a politika, s vele együtt az összes velejárója, az indulat, a félelem (»I want you to panic!« – Greta Thunberg), a csoportosulás, az érvek csatája (nem bizarr?), a hozzáértés – nem: a szakértés – árgus figyelése, számonkérése, hiányának diadalittas leleplezése. A délután definitív és kedves témáját a politika elöntötte, mint az árvíz. Nem lehet immár ártatlanul csevegni esőről, szárazságról, tavaszról, télről, felhőről, báránykákról, fájós hátról és frontérzékeny fejről. Nem, mert a politika ott leselkedik minden mondat mögött. A vészharangok hol tompán zúgnak, hol harsányan kolompolnak könyvek százaiban, fél- és áltudományos konferenciákon, pártkongresszusokon, úgynevezett beszélgetőműsorokban. Nincs menekvés: az időjárás ártatlan témájából vallásháború lett, hitvitákkal, kiátkozásokkal, eretnekégetésekkel. Ez a klímabeszéd kora.
A klímabeszéd totális, már-már totalitárius és kényszeres beszéd, éppen azért, mert mindent eszünkbe juttat, ami volt, ami van és ami eljövendő. Senki sem menekülhet előle: a konzervatív sem, hiszen van-e szomorúbb, mint a fekete karácsony (régen, ugye, már a Mikulás is szánon érkezett, ma pedig nincs árvább áru az áruházban, mint a szánkó); van-e búsulni valóbb, mint a fölséges fenyvesek satnyulása, s velük együtt a természet csöndjének elmúlása; van-e gyászolni valóbb, mint Velence süllyedése? Nem lehet csodálni, hogy a klímabeszéd az abszolút moralizmus diadala is, hiszen mindenki felelős, mindenki hibás. Nem egyformán persze, tetszés szerint kipécézhető a főgonosz, a választék tágas: a multi, a gazdag, a szegény (például a jobbos amerikai vörös nyakú melós, a »redneck«), a boomer (az utolsó nagy létszámú generáció) vagy a konzumidióta. Vallás, ízlés, gazdaság, morál, valamennyi a politika kezében immár. De ha mindenről egyszerre van szó, akkor semmiről sincs szó.”