A történelmi szereplők nem kartonbábok

2020. június 13. 08:17

A heroizáló alkotások nem alkalmasak a történelmi szereplők többdimenziós bemutatására.

2020. június 13. 08:17
Merker Iván
Mérce.hu

„Én a legkevésbé sem vagyok a bengáli éhínség szakavatott kutatója, így a legkevésbé sem tudom megállapítani, hogy mekkora lehetett Churchill személyes felelőssége a katasztrófában. A kérdés azonban ennél érdekesebb: tényleg az szolgálja a brit történelmi emlékezetet, hogy Churchill több, mint fél évszázados, szégyenteljes epizódokkal tarkított politikai pályafutását leegyszerűsítjük egy szoborba, amelyen Churchill harcias arckifejezéssel néz? Biztos, hogy ez a megfelelő módja a történelmünk megértésének? Szerintem az a múlt elhallgatása, ha Churchillben csak a második világháború hős miniszterelnökét látjuk, és elfelejtjük a rasszista politikust, aki a Brit Birodalom számtalan gaztettében volt érintett, elfelejtjük a sztrájkolók ellen katonákat bevető belügyminisztert, vagy a gallipoli kudarc felelősét. A történelmi szereplők nem kartonbábok, hanem emberek, ideje volna így is tekinteni rájuk.
Ezek a heroizáló alkotások nem hagynak teret a történelmi szereplők többdimenziós bemutatására. Ez, szerintem, önmagában is probléma, de különösen az, ha a nevezett közszereplő rasszizmusát mossák el vele. A rasszizmus nem pusztán egy mára már félig-meddig meghaladott előítélethalmaz, hanem a történelmünk egy meghatározó tendenciája, amely milliók (milliárdok) szenvedését, elnyomását, halálát hozta el.

Az európai kultúra elmúlt nagyjából négy-ötszáz éve, minden elképesztő kulturális teljesítménye mellett, alapvetően a nem-európaiak (és persze bizonyos európaiak) elnyomásán alapszik.

Nincs Amerika felfedezése az amerikai őslakosok kiirtása nélkül, nincs reformáció Luther antiszemitizmusa nélkül, és, legalábbis Charles Mills értelmezése szerint, nincs liberalizmus annak implicit faji kirekesztése nélkül.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a nyugati kultúrát gyökerestül el kellene tüntetni (mintha ilyenre lenne lehetőség…), de a történelmünket nem lehet megnyugtató hazugságok mentén értelmezni. A rasszizmus vagy az antiszemitizmus ugyanannyira a nyugati kulturális örökség része, mint a felvilágosodás vagy a liberális demokrácia intézményrendszere. Ez van, ezt dobta a sors, ezzel kellene valamit kezdeni. Itt az ideje, hogy az európai emlékezetpolitika is szembenézzen vele.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2020. június 14. 12:40
Ez Freudra emlékeztet engem, aki a "tudatalatti elfojtott késztetéseire" hivatkozva olyan bűnöket bizonyított emberekre, hogy azok csak pillogtak. És Virág elvtárs: "Mutasson nekem egyetlen embert ebben a tetves országban, akire ha kell, 5 perc alatt nem bizonyítom rá, hogy bűnös! Magára is, magamra is, mindenkire!" "Pelikán, én 2 perc alatt bárkire bármit rá tudok bizonyítani." "Ahol nem vagyunk mi, ott az ellenség." "Abból kell kiindulni, hogy Dániel kém, áruló, rendőrspicli." "A kémek nem úgy dolgoznak, hogy gyanút keltsenek. Épp ellenkezőleg! De pont az bennük a gyanús, hogy nem gyanúsak."
Akitlosz
2020. június 14. 01:00
"Rasszizmus" = életösztön. Az ember - és még az állat is - ösztönösen tart az ismeretlentől, az idegentől, a másmilyentől és óvatos. És ez így HELYES. Természetes és magától értetődő, hogy egy például egy magyar kevésbé tart egy ismeretlen idegen magyartól - akinek legalább a szavát érti - mint egy ismeretlen, idegen Kinte Kuntától, akinek a szavát sem érti és a kinézete is igen furcsa. Minden szülő arra tanítja a gyerekét, hogy idegenekkel ne álljon szóba, idegeneknek ne nyisson ajtót. Talán rosszul teszik? Ugyan nem, nagyon is jól és helyesen teszik.
Lenyeg Telen
2020. június 13. 22:19
Mi a különbség a mércés bolsevik firkász és egy lapát szar között?
entrpnr
2020. június 13. 21:21
Akkor a Mérce cikkét küldenénk a Mércének, Nagy Imre szobra kapcsán. Tényleg az szolgálja a magyar történelmi emlékezetet, hogy Nagy Imre több, mint egy évtizedes, szégyenteljes epizódokkal tarkított politikai pályafutását leegyszerűsítjük egy szoborba, amelyen emberbaráti szeretettel teljes arckifejezéssel néz? Biztos, hogy ez a megfelelő módja a történelmünk megértésének? Igen, kedves Mérce?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!