A történelem vége tételt szinte az óvodások is betéve ismerik és az a közkeletű álláspont róla, hogy hamis, merthogy – nézzünk körül – a történelem virulensebb, mint valaha. Csakhogy ne gondoljuk Fukuyamát se olyan korlátolt gondolkodónak, hogy azt állította volna, hogy a történelemnek minden vonatkozásban vége lenne. Ahogy fentebb már utaltam rá: ő azt állította, hogy bizonyos fajta történelemnek van vége. De milyennek?
Mielőtt erre válaszolunk, idézzünk fel egy másik gondolkodót, aki – Fukuyamával ellentétben – liberális volt, és – ugyancsak Fukuyamával ellentétben – nagyon sokra tartotta a történelmet. Benedetto Croce olasz politikai filozófusról és gondolkodóról van szó, aki a 1930-ban írt egy nagyon érdekes tanulmányt: Történelem-ellenesség címmel.
Ebben az írásban a liberalizmust a legtörténelmibb világnézetnek nevezi, mégpedig azért, mert a szabadságra törekvésnek (ami a liberalizmus legfőbb sajátja) egyértelmű a folytonossága a történelemben. De a szabadság nem csak történelmi érték, hanem egyetemes is. S ha a cél a szabadság mind teljesebb megvalósítása, akkor le kell küzdeni az egyetemes célok előtt álló legfőbb akadályt: azokat a szabadság-korlátozó rendszereket, amelyek például a két háború között is léteznek. A tanulmánya címében megjelenő történelem-ellenesség tehát a szabadságellenes és „anti-európai” mozgalmakat és áramlatokat jelenti, azokat, amelyek szöges ellentétben állnak a liberális egyetemességgel. Croce nem helyez nagy hangsúlyt arra, hogy mondandóját kiélezze a nemzetállamokra, de nem nehéz észrevennünk, hogy az anti-európai és szabadságellenes országok azok, amelyek nemzeti elzárkózásban vannak. A szabadságszerető liberalizmus feladata tehát, hogy egy új európai egységet a történelemszerető emberek lelki szükségleteként valósítsa meg. „Aki megnyitotta szívét a történelmi érzésnek – mondja a szerző – az nincs többé egyedül, hanem együtt él a mindenséggel”.
Fukuyama koncepciója látszólag ellentmond mindennek, hiszen míg Croce a liberalizmus történeti szerepéről, addig Fukuyama el akarja vetni a történelmet. Csakhogy a két szerző között mégis több a hasonlóság, mint első látásra kitűnik. Amikor ugyanis az amerikai politológus a történelem végéről beszél, pont azt mondja, mint Croce: el kell vetni a múlt nem szabadságra épülő rendszereit, és helyükbe egy új történelmet kell teremteni, amely a liberális demokrácia keretében a nemzetállamok meghaladására épül.
Míg Crocénál – mint említettem – a nemzetállam még nem központi gondolat, addig Fukuyama már arról beszél, hogy az új, a történelem utáni korban még a nemzetállamnak nagyon is lesznek dobásai. De a tendencia szerinte is egyértelmű: a szabadságot csakis a nemzetek felett integráció teremtheti meg. S itt kimondhatjuk, hogy