„1. Összességében csökkentek ugyan a közlekedési igények, de ezen belül erős átrendeződés figyelhető meg az egyéni közlekedési módok javára a kijárási korlátozások idején.
2. A távolságtartás lehetősége miatt felértékelődtek az egyéni közlekedési módok – különösen a magánautó-használat, a kerékpározás és a gyaloglás. A tavalyi, vírus nélküli tavaszhoz képest a kerékpárosok száma még ebben a helyzetben is nőni tudott.
3. Miközben lecsökkent a közösségi közlekedés utasszáma, a járatokat nem lehet érdemben ritkítani, a tömegközlekedést használók közötti távolságtartás biztosíthatósága miatt. Budapest ezt a saját kárán tanulta meg a szombati menetrend munkanapi bevezetése és gyors kudarca nyomán. Ez a hatás a korlátozások fokozatos feloldása és az utazási igények növekedése után is érezhető marad.
4. Megnőtt az internetes kereskedelem jelentősége, ami növelte a kerékpárral és kisteherautóval szállító futárok számát és boltok, éttermek előtti megállási igényüket. Több európai nagyváros bővíti is a számukra rendelkezésre álló megállási, csomagfelvételi parkolóhelyeket az éttermekben, kiskereskedelemben gazdag utcákban – sajnos Budapesten e téren még nem történt intézkedés.
5. Egyéb kikapcsolódási lehetőség híján az otthonukba zárkózott milliók számára különösen fontossá vált minden szabad levegőn végezhető tevékenység, ami a nagyvárosokban és környékükön elsősorban sétát, futást, kirándulást és – ismételten – kerékpározást jelent. Kultúra, találkozások és szórakozási lehetőségek híján a nagyváros időlegesen elveszítette a vonzerejét: mindenki a zöldbe vágyik. A folyamat – az egészségügyi óvintézkedésektől függő mértékben – a világon mindenütt lejátszódott az elmúlt hetekben.
6. Az elhúzódó kijárási korlátozások az enyhülő időjárás mellett egyre nyomasztóbb lelki terhet jelentenek a lakosság számára. Jelen körülmények között az utcák, parkok és erdők az egyedül lehetséges színterei e feszültség levezetésének, egyben a testmozgásnak is. A legtöbb országban, így itthon is a Kormány lehetővé tette a kültéri szabadidős tevékenységeket, azonban a rendelkezésre álló szűkös területekre özönlő embertömegek önmagukban is járványügyi kockázattá váltak, így számos nagyvárosban világszerte es az önkormányzatok többsége itthon is sorra zárták le a népszerű célpontokat. Ez az ellentmondás rövid távon sem fenntartható és feloldásért kiált, új gyalogos-kerékpáros orientációjú közterületek kijelölését teszi szükségessé – a világ számos táján, Oaklandtől Aucklandig, Bécstől Brüsszelig emiatt tömegével zárják le időlegesen az autók előtt a lakóutcákat vagy akár egyes tágasabb, zöldebb főutakat. Budapesten számos kisebb kerületi főutca vagy akár a pesti alsó rakpart gyalogosok, kerékpárosok, szabadba vágyók előtti hétvégi vagy akár állandó megnyitása adódhatna ilyen célra, de ilyen irányú lépés eddig nem történt.