Mert – például – mi is volt a reális magva a kommunisták és a „letűnt rendszer ideológusa” összebarátkozásának? A higgadtan mérlegelő bárki pontosan eligazodhat Révai Józsefnek a Szekfű Gyula útja címmel a Szabad Népben 1945 áprilisában írt vezércikke ismeretében. „Szekfű Gyula, az ideológus és történész, nem áll közel hozzánk. Még megtérésében sem vérbeli demokrata; mint konzervatív mondja ki a marasztaló ítéletet az országvesztő „középosztály” fölött. De éppen abban, hogy konzervatív létére mondja ki az ítéletet és ismeri fel a munkásság és a parasztság nemzetmentő hivatását: van bizonyos erkölcsi és tudományos bátorság, mely előtt meg kell hajolni. Tudományos és erkölcsi bátorság nélkül Szekfű Gyula az utolsó néhány évben nem fordulhatott volna szembe mindazzal, amit az elmúlt negyedszázad alatt hirdetett. A Három nemzedék szerzője, az 1919-es ellenforradalom egyik vezető ideológusa, a germán-magyar történelmi ’közösség’ hirdetője, a magyar szabadságharcok szkeptikus bírálója, aki évszázados függetlenségi harcainkat hamis német analógiával ’kismagyar’ törekvéseknek bélyegezte, … a 25 éves rendszer vezető történettudósának ’megtérését’ el kell fogadni, még ha nem meaculpázás formájában történik is. … De azt sem hallgathatjuk el, hogy Szekfű Gyula még nem ért annak az útnak a végére, melyen elindult. Előadása után nyugtalanul kérdjük, vajon nemcsak azért fordult-e az országvesztők ellen, mert hűtlenül sáfárkodtak a 25 év előtti ’eszményekkel’ és vajon helyesli-e nemcsak a magyar demokrácia előretörését, hanem a magyar demokrácia eszményeit is?”
Nos, amikor Szekfű Gyula nem sok gondolkodás után igent mondott a négy demokratikus magyar pártnak szovjet részről is helyeselt megkeresésére, s ebből következőleg elvállalta, mert el kellett vállalnia, hogy Vlagyimir Iljics halála évfordulóján 1946 januárjában ő mondjon ünnepi beszédet a Magyar Állami Operaházban, akkor beszédének hangszerelésében egészen bizonyosan befolyásolta Révai József sok hónappal korábban kifejezett ezen nyugtalansága.
„Lenin világpolitikai megfigyelései szinte páratlan éleslátásról tesznek tanúságot. … abban is, hogy a forradalmi átalakulás keretszervének nem a polgári értelmű parlamentet, hanem a munkás- és paraszttanácsokat, a szovjeteket jelölte meg. … a forradalom kitörése előtt fogalmazta meg az erők azon formáját és funkcióját, mely proletárdiktatúra néven kiküzdötte a nagy változást, s utána magára vállalta az új rend létrehozását. […] A proletárdiktatúra rendszerében a párt a vezető erő, az a párt, melynek újra és újra való megtisztításán és megerősítésén annyit fáradozott. De a proletárdiktatúra nem a párt diktaúrája. A párt mint élcsapat mögött ott áll az egész proletariátus, és bár a diktatúra erőszakon nyugvó hatalmi rendszer, a párt az ő hatalmát a proletártömegek bizalma nélkül nem gyakorolhatja. […] nincs a történelemben még egy szellemi ember, akinek íróasztalnál, magános sétákon, álmatlan éjszakákon megszületett gondolatai olyan óriási tömegek életét befolyásolták volna, mint Lenin gondolatai: Oroszország népeiét, s utóbb az elveit valló pártokon keresztül jóformán a földkerekség minden országát. És bizonyára nincs hozzá hasonlítható gondolkodó, akinek sikerült volna […] racionális álmait hiány nélkül, az elsőtől az utolsóig megvalósítani, az életbe átültetni. Ez történt Lenin forradalmi éveiben,. ez a polgárháború és az intervenciós háborúk alatt, ez a győzelem élvezése idején, a Szovjetunió berendezésekor.”
Még az, aki nem tudja, hogy 1924-ben, tehát Lenin akkor 42 esztendővel korábban bekövetkezett halála évében az ellenforradalmi Magyarország ideológusaként merőben másként nyilatkozva ezen életmű nagyságáról és jelentőségéről konkrétan Szekfű Gyula mit is mondott, az sem tud megszabadulni attól a meggyőződéstől, hogy ezen orbitális túlzások elmondásánál az előadó ajkán ott bujkált az irónia.
„Jelenünk tapasztalatai azt mutatják, hogy a legjobbak kiirtása ha másutt nem, de Oroszországban megkezdődött és nagy előhaladást tett. A szovjetek kipusztítván az orosz intelligenciát, melynek bátorsága és értelme is volt arra, hogy meg ne hódoljon a kommunista lázálmoknak, országokat körülbelül arra a színvonalra süllyesztették vissza, mint mikor az oroszok felett néhány százezer tatár uralkodott a fegyver és a félemlítés eszközeivel. Most azonban a fölemelkedésnek a szovjetek minden őrjöngése mellett is gyorsabb és nagyobb a lehetősége: a kapitalisztikus világrendszerbe újra beillesztett Oroszország külföldről könnyen meg fogja kaphatni a restaurálásához szükséges jobbakat, az intelligenciát addig is, míg az új kapitalisztikus-rendi állam ki nem táplálja a régi helyébe az új középosztályt."
Ám az irónia sem adhatott kellő védelmet Szekfű Gyula 63 esztendő során sokat próbált, ezért korán elöregedett szervezetének, hogy az előadás súlyát elviselje. Alig hagyta el az emelvényt, a függöny mögött összeesett. A leghozzáértőbb és leggondosabb orvosi segítség is csak hónapok múlva tudta úgy-ahogy munkaképessé formálni.
⃰
A cselekvő ember döntései számtalanszor fogaskerékszerűen kapcsolódó, s mégis egymásnak merőben ellenmondó szempontok mérlegelésével, az idő vasmarkának szorításában születnek. Ám az utólagos visszatekintőnek már jóval több lehetősége van a higgadt mérlegelésre, a biztos eligazodásra. És ilyen lehet maga a tettét megcselekedett egyén is.
Szekfű Gyula 1946 szeptember második felében Kornfeld Móric barátjához írt levelében így tekintett vissza nagy fontosságú döntéseire: „ A moszkvai dolgot nem sok habozás után fogadtam el, - Budapest ostroma végén már rájöttem arra, hogy – hacsak újabb világháború nem lesz – a mi sorsunkra a Szovjetunió lesz döntő befolyással. (Kiemelés – P.P.) Ezzel tisztában voltam, s amint elkezdtem újra tanítani, hozzákezdtem a két világháború közti magyar történelem megírásához (képviselőházi naplók, újságok stb. olvasásához…). S akkor jött a négy párt felhívása, az oroszoktól is támogatva, hogy Moszkvába menjek. Ez volt a második evidens lehetőség életemben, hogy elveimet ne csak írásban terjesszem. Te tudod, hogy az elsőt, az isztambuli hívást nem utasítottam ugyan el, de nem is szorgalmaztam eléggé, - s itthon maradtam. Most erre az új lehetőségre megszólalt a lelkiismeretem, és hogy másodszor elutasítani a könyvek elhagyását gyávaság is lenne. Tárgyilag pedig: meggyőződésem, hogy az ország érdeke, hogy a Szovjet lássa, hogy akarunk melléje állni, s főként, hogy a polgáriak, a szellem emberei, s a katolikus sem ellenség többé. Hiszem, hogy az oroszok így is fogták fel, sajnos a hazai fejlemények, elsősorban a katolikusok, az én bizonyításom hitelét azóta is megtépázták. Ma, végül is, a jobboldaliak tiszta kommunistának és árulónak tartanak – egy öreg fasiszta szeretne már jelen lenni az akasztásomon, a baloldaliak persze konzervatívnak, úgyhogy megint meg vagyok győződve, hogy jó úton járok, mert minden oldal helyteleníti. ”
⃰
Évtizedek suhantak tova, rendszerek hullottak a semmibe. Mindezeken túli távolban a történész döbbenten konstatálja nagy elődje kiemelt vallomását: Budapest ostroma végén jött csak rá arra, ami akkor már nagyon sokaknak evidencia volt. Azt, hogy osztálya ilyen vak volt, azt már régen tudtunk. De hogy ő is? Az mélyen lehangoló. Hiszen akkor már bő három esztendeje mögötte a Népszava karácsonyi számában írt nevezetes cikke. Három esztendeje már megtörtént visszavonulása a Történelmi Emlékbizottság elvállalt elnöki posztjáról. Úgy tudtuk, azért vonult vissza, mert a belügyminiszter figyelmeztette, ne legyen szellemi előkészítője egy kommunista rendszernek. Sok itt a bizonytalanság, de az megmásíthatatlan tény, hogy az emlékbizottság 1942. március elsején publikált névsorában lámpással sem látható a neve.
Két dolog ellenben feltétlenül kedvező. Az egyik az, s ily világossággal az csak ebből a levélből világlik ki, hogy a tervezett angliai útnak igen erős volt a közösségi oldala. Legyen végre ennek az országnak a béketárgyaláson erős aduja arra, hogy a győztesek ne kezeljenek bennünket úgy, mint 1918 után tették. Most ne a tudottat hánytorgassuk fel. Tudniillik, hogy ez 1947-ben is lehetetlenség volt. Ám 1943-ban legalább volt egy magyar Külügyminisztérium, ahol voltak, akik hajlottak erre a gondolkodásra. És volt egy nagy név, melynek viselője kész volt a misszióra.
A másik sem kisebb jelentőségű. Ha késve is vette tudomásul, hogy mi lesz hazája sorsa 1945 után, ám a pillanat bekövetkeztétől tisztában volt azzal, hogy új Zápolya-korba érkezett az ország. Tehát nemhogy haszna, nemhogy érdeke nem fűződött a moszkvai emisszáriusi szerep elvállalásához, hanem az várhatóan szörnyű belső küzdelmekbe fogja taszítani, mégis igent mondott. Igent mondott, mert tudta: az ország érdeke, hogy a Szovjet lássa, hogy akarunk melléje állni, s főként, hogy a polgáriak, a szellem emberei, s a katolikus sem ellenség többé.
Jó, rendben van, akkor ez csak saját magának hozott belső békét, tettének nemességét nem értették meg.
De vajon még mindig nem lehet a sárdobálást abbahagyni?