Gyöngyöspata-ügy: ne importáljunk rabszolgatudatot!

2020. január 09. 07:47

Aki Gyöngyöspatára százmilliós büntetést lát indokoltnak kiszabni, az tanítson fél évig magyart Gyöngyöspatán.

2020. január 09. 07:47
Kohán Mátyás
Mandiner

„És kudarc ül az emberek szemében; az éhesekében pedig nő a harag. Az emberek lelkében kitelik és elnehezül a harag szőleje.” (John Steinbeck: Érik a gyümölcs)

 

Néha azon tűnődik az ember, hogy vajon hol teremnek a jogászok, a bírák, a jogvédők, a kisebbségszakértők. Nem fér a fejébe az a bűbájos isteni fricska, hogy valahogy mindig a kertvárosi általános iskolákban cseperedett, Habsburg-sárgára vakolt elitgimnáziumokban a négyszázkilencvenhatodik istenverte felvételi pontot is behúzó, fővárosi elitegyetemekről Londonba, Párizsba és Leuvenbe kierasmusoló, porhanyósra művelt emberfők kerülnek olyan pozícióba, hogy megmondhassák a hevesi kisváros dizájnerdrogos levegőjében a szorzótáblával kínlódó tanárnak: alkalmatlan, rasszista dög vagy, öcsém!

Igen, Gyöngyöspatáról beszélek.

E sorok írója egy német autóipar által dúsgazdagra hizlalt megyeszékhely két tannyelvű általánosából nézte a világot tizenkét évesen. Olyan helyről, ami feltehetőleg kísértetiesen hasonlított a gyöngyöspatai iskolaperen dolgozó jogvédők, ügyvéd, bíra és ügyész általános iskolájára. Olyan helyről, ahol hófehér volt a tanári kar és hófehér a diáksereg, karácsony szent ünnepe után egymásnak mutogattuk mi, középosztálybeli tökcsumák, a zsírúj fehér Sony Xperiáinkat meg a szürke Galaxy Miniket, és azt irigyeltük, aki a gyárigazgató apukájától iPhone-t kapott. Ha rosszkedvünk volt, szidtuk szegény fizikatanárnőt, mert szó szerint kérte megtanulni a mágneses kölcsönhatást, Fertő-tavi vidámparkba jártunk osztálykirándulni, és félévkor már tudtuk: bérelt helyünk van a három helyi elitgimi valamelyikében. Ilyen volt a mi általános iskolánk.

Nem éreztük a bőrünkön azt, amit a Gyöngyöspatán tanítók és tanulók naponta éreznek.

Éppen ezért nekünk és a hozzánk hasonló helyekről érkezett szociológusoknak, kisebbségkutatóknak vagy jogászoknak nincs semmi jogunk szegregációt visítani, ha szembejön velünk egy gyöngyöspatai tanár.

Mert mi biztos, hogy nem mennénk oda se tanulni, se tanítani.

Nem mennénk oda a diplomáinkkal a Gyöngyöspatai Nekcsei Demeter Általános Iskola flaszterjára, hogy olvasni tanítsunk egy halmozottan hátrányos srácot elsőben. Meg másodikban. Meg harmadikban. Meg negyedikben. Aztán ötödikben is, mert akinek a családja három generációra visszamenőleg bathijánynak olvassa Batthyány-t, az az Egri csillagokat 12 évesen is nyökögve fogja csak betűzni.

Nem mennénk oda tíz felbőszült gyerekkel üvöltözni, hogy ha már nem csinálnak semmit, legalább azt a három szerencsétlent hagyják tanulni, aki megnyerte őket osztálytársnak. El sem tudnánk képzelni, milyen olyan helyen tanulni és tanítani, ahol a gyerekek példaképeiként működő szülők, és itt idézem az Abcúg témába vágó cikkét, nem tudják megkülönböztetni egy tankönyvsorozat negyedik részét egy negyedikes tankönyvtől. Az ilyen helyzetekben a neveléstudományi intézetekben papírra vetett, a tanárjelöltek fejébe plántált normál tanításmódszertan felmondja a szolgálatot.

És hogy ilyenkor miként tanítanak? Hát úgy, ahogy lehet. Gyöngyöspatán így lehetett. Egy olyan osztállyal, ahol csak halmozottan hátrányos helyzetűek, normál módszerekkel taníthatatlanok tanultak (akik történetesen cigányok voltak), és egy másikkal, ahol a többiek, tanítható nemcigányok és cigányok közösen.

Csodálatra méltó, hogy vannak olyan tanárok, akik ebbe az iskolába minden nap bementek,

órákat tartottak, és belevertek valamit a rájuk bízottak fejébe. Megnézném azt a jogvédőt, ügyvédet, bírót és szociológust, aki felállna a pulpitusától, és a helyükbe ülne.

Ezeket az embereket tisztelni és segíteni kell, nem pedig büntetni.

Pláne nem az önkormányzat éves költségvetésének duplájára. Ahogy tisztelni és segíteni kell(ett volna) a nyíregyházi görögkatolikusok Huszár-telepi gettóban működő Sója Miklós Általános Iskoláját és az ahhoz hasonló, halmozottan hátrányos helyzetűek neveléséhez értő műhelyeket. (Amik egyébként nem „cigányiskolák” vagy szegregáló iskolák, hanem olyan helyek, ahol – bőrszíntől függetlenül – rendelkezésre áll a hátrányos helyzetű gyerekek tanításához szükséges szakértelem, és nem is félnek azt a gyerekek javára használni.)

De nem, a felperes CFCF, azaz az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány nem ezt tette. Nem javaslatokkal éltek, nem fejlesztő pedagógusokat küldtek, nem továbbképzéseket tartottak. Szétnéztek, méltatlankodtak, leparasztoztak és lekurváztak, akit értek, no meg pereltek.

Kritériumrendszerük egyszerű volt:

importáltak az amerikai társadalomtudomány varázslatos világából egy enyhén marxista elnyomáselméletet,

ráhúzták a magyarországi cigányság teljesen más történelmi tényezők nyomán kialakult problémáira, és szétpereltek mindenkit, akit a vörös szemüvegükön keresztül elnyomónak láttak. Nem azoknak a törvényeknek a módosítását akarták elérni, amelyeknek köszönhetően a magyar közoktatás halmozottan hátrányos helyzetű és középosztálybeli gyerekekhez egyformán keveset tesz hozzá, hanem kártérítést követeltek az ország legcsóróbb önkormányzataitól – hogy aztán a kiperelt pénzt azoknak a mélyszegénységben élő családoknak adják, amelyeknek tekintélyes része egyébként a gyermeknevelésre tökéletesen alkalmatlan.

A Debreceni Ítélőtábla szeptemberben döntött úgy jogerősen, hogy a gyöngyöspatai általános iskolában az elkülönített oktatás gyakorlata sértette a felperes diákok jogait, akiknek ezért évenkénti és személyenkénti bontásban összesen közel százmillió forint kártérítést kell fizetni, és a Kúria december közepén nem tartotta szükségesnek felfüggeszteni a jogerős ítélet végrehajtását.

Itt kell meghúzni a cezúrát. Itt kell megálljt parancsolni mindazoknak, akik az amerikai feketék rabszolgastátusából eredő konfliktusokat, sérelmeket, igényeket és kényelmes áldozatszerepet a világ összes olyan kisebbségére rá akarják szabadítani, amely a többséghez képest anyagi hátrányban van.

Rabszolgaság és elnyomatás Amerikában volt. Magyarországon együttélési problémák vannak. A kisebbség hátrányos helyzetéért fizetendő kártérítés a demokrata elnökjelöltek vitájába való, nem a magyar iskolarendszerbe.

Ahol nem voltak rabszolgák, oda ne importáljunk rabszolgatudatot! 

A különböző kisebbségi problémáknak különböző oka és kulcsa van. A helyzeteket oda való megoldásokkal jobbítani kell, nem pedig önkormányzatok csődbe küldésével tovább mételyezni a lelkeket.

Nem a fenntartó önkormányzatot meg a tankerületet kell perelni azért, mert a Gyöngyöspatai Nekcsei Demeter Általános Iskola nebulóinak egy részéből nem lett sem vadászgéppilóta, sem atomfizikus. Nem a Nekcsei igazgatója és tanárai „tették tönkre” a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek életét, hanem – akarva-akaratlanul – a szülők, akik képtelenek voltak vagy nem is akartak tanulásra és méltóságteljes emberi életre alkalmas körülményeket teremteni a gyerekeiknek.

A kirovott kártérítés épp ezekhez a szülőkhöz menne. Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány tehát az együttélést és tanulást lehetetlenné tevő bűnösöket jutalmazná az alulfinanszírozott önkormányzat kárán, azért, mert a Stanford Egyetemen valaki megírta, hogy ők az elnyomók.

Nem csak Amerikából áll a világ, és nem mindenkit kell elnyomni ahhoz, hogy szegény legyen. Halmozottan hátrányos helyzetűek között dolgozókat, rajtuk segíteni próbálókat megbélyegezni és elítélni, ehhez pedig magukat a mélyszegénységben élőket manipulálni és felheccelni becstelen dolog.

Aki Gyöngyöspatára százmilliós büntetést lát indokoltnak kiszabni, az tanítson egy évig Gyöngyöspatán.

Faragni fog ez a középosztálybeli gőgjéből valamicskét, az biztos.
 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 300 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Angyalka03
2020. január 20. 10:39
Üdv mindenkinek Gyöngyöspatai CIGÁNY lakosként a perben nem szereplö ként szeretnék ehez a gondolathoz írni 2 gyermekem jár a Nekcsei Demeter álltalános "iskolába" 2014 ben költöztünk ide a párommal és 3 fiúnkal a középső fiam itt kezdte az 1 osztályt akkor már nem volt szegregácio és együtt járt magyar és cigány minden rendben volt legalább is az én gyermekeim részéröl nem volt soha vita vagy civakodás a magyar gyerekekkel és a tanulmányi eredményük is nagyon jo volt amig nem kezdték elvinni a magyar szülök a gyerekeket lassan lassan fogytak a tanárok is es jöttek helyettük újak sajnos a mai napig már arra jutottunk hogy a gyermekeim akik ugyan ma is jo tanulnak ilyen hezteben is de 2 éve házi feladatot nem kapnak beszéltem már osztályfönökökkel és megerösitette hogy igen nem kapnak mert nem mindenki csinálnál meg kerdezem én mi lessz igy a gyermekeimmel ha közép iskolába kerülnek?Ma már az egyik fiam 5. A másik 6. Osztályos akkor milyen tanitás megy itt akkor miert vannak a tanárok ha nem tanitsák a gyerekeket nincs kötelezö vers tanulás nincs kötelezö olvasmány nincsen otthoni házi feladat felmérésre gyakorlás?Sajnos elvinni innen nem tudom öket a munkabeosztásunk miatt a párom hajnali 4 kor kel és indul a munkába én 7 órara járok nem tudnám megoldani a behordást mert az én véleményem hogy egy 10 évest és egy 12 éves gyermeket egyedül nem nagyon mernék elengedni arrol nem is beszélve hogy a 7 eves kisfiam szeptemberbe kezdi az 1 osztályt ezt azert irtam le mert nem minden cigány gyerek egyforma és szerintem a tanárok is hibásak ebben a dologban
Edit
2020. január 17. 20:13
V ajon erre mit ír a cikk szerzője és mit szóltok rasszista kommentelők? A Fővárosi Törvényszék nem jogerős ítéletében elmarasztalta az Emberi Erőforrások MInisztériumát, mert az nem lépett fel az iskolai szegregációval szemben. Az ítélet szerint 28 általános iskolában különítették el jogellenesen a cigány tanulókat, ezek közül 13 iskola iskola működik a mai napig szegregált formában. A még most is működő iskolákban az ítélet jogerőre emelkedését követő tanévtől nem indulhat új első osztály, egyúttal szakértő bevonásával deszegregációs terveket kell kidolgoznia és végrehajtatnia a minisztériumnak. http://cfcf.hu/ Eredeti ítélet: http://cfcf.hu/sites/default/files/23675-2015-84-I%20%C3%ADt%C3%A9let%20Es%C3%A9lyt%20a%20H%C3%A1tr%C3%A1nyos%20-%20Nemzeti%20Er%C5%91forr%C3%A1s%20_.pdf
Edit
2020. január 17. 20:03
MA JÁRT LE A FIZETÉSI HATÁRIDŐ, PÉNTEK DÉLUTÁNIG KELLETT VOLNA A GYÖNGYÖSPATAI ÖNKORMÁNYZATNAK ÉS A HATVANI TANKERÜLETNEK ÖSSZESEN 99 MILLIÓ FORINT KÁRTÉRÍTÉST FIZETNIE HATVAN GYÖNGYÖSPATAI ROMA DIÁKNAK, AKIKET ÉVEKIG TÁRSAIKTÓL ELKÜLÖNÍTVE, KÜLÖN EMELETEN OKTATTAK A GYÖNGYÖSPATAI NEKCSEI DEMETER ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN. ORBÁN KIJELENTETTE, NEM FIZETNEK. Ismét mondom: képzeljétek el, hogy bármilyen húsba vágó ügyben jogerősen nektek ad igazat a bíróság, de a miniszterelnök utasítja a végrehajtásra kötelezetteket, hogy ne hajtsák végre!
Edit
2020. január 17. 18:34
Kedves szerzője ennek az írásnak nem nevezhető gyűlöletszövegnek! Nem győztem válaszolni ezekre a maga által (is) felszabadított, rasszizmustól, gyűlölettől ízzó kommentekre. Feladtam. Adja fel maga is a próbálkozást. Sok tisztességes, pártatlan, magyarul írni is tudó újságíró van utcán, aki az ilyen fidesz-Orbánt kiszolgáló, néhol a náci gondolkodást tükröző cikket nem lennének hajlandók megírni. Tudom, magának is kell valamiből élni, de ne a romák, az emberi mivoltukat féltve őrző, tárgyi tudással rendelkező stb. újságírók rovására tegye. Továbbá legyen annyi kultúrája, tisztessége (ha még maradt) hogy ne a jogvégzett embereket, ne a másokon segíteni akaró jogvédőket, ne az embertársaik melletti szolidaritást vállaló magyarokat stb. vegye a szájára, simulékony, göbbelsi stílusban. Próbáljon a saját fejével gondolkodni és ne a fennálló hatalom fenekét nyalja. Nem tudom, van-e, vagy lesz-e gyereke, de ha tisztességes embert akar belőle nevelni, akkor elfelejti mindazt, amit itt produkált.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!