„És kudarc ül az emberek szemében; az éhesekében pedig nő a harag. Az emberek lelkében kitelik és elnehezül a harag szőleje.” (John Steinbeck: Érik a gyümölcs)
Néha azon tűnődik az ember, hogy vajon hol teremnek a jogászok, a bírák, a jogvédők, a kisebbségszakértők. Nem fér a fejébe az a bűbájos isteni fricska, hogy valahogy mindig a kertvárosi általános iskolákban cseperedett, Habsburg-sárgára vakolt elitgimnáziumokban a négyszázkilencvenhatodik istenverte felvételi pontot is behúzó, fővárosi elitegyetemekről Londonba, Párizsba és Leuvenbe kierasmusoló, porhanyósra művelt emberfők kerülnek olyan pozícióba, hogy megmondhassák a hevesi kisváros dizájnerdrogos levegőjében a szorzótáblával kínlódó tanárnak: alkalmatlan, rasszista dög vagy, öcsém!
Igen, Gyöngyöspatáról beszélek.
E sorok írója egy német autóipar által dúsgazdagra hizlalt megyeszékhely két tannyelvű általánosából nézte a világot tizenkét évesen. Olyan helyről, ami feltehetőleg kísértetiesen hasonlított a gyöngyöspatai iskolaperen dolgozó jogvédők, ügyvéd, bíra és ügyész általános iskolájára. Olyan helyről, ahol hófehér volt a tanári kar és hófehér a diáksereg, karácsony szent ünnepe után egymásnak mutogattuk mi, középosztálybeli tökcsumák, a zsírúj fehér Sony Xperiáinkat meg a szürke Galaxy Miniket, és azt irigyeltük, aki a gyárigazgató apukájától iPhone-t kapott. Ha rosszkedvünk volt, szidtuk szegény fizikatanárnőt, mert szó szerint kérte megtanulni a mágneses kölcsönhatást, Fertő-tavi vidámparkba jártunk osztálykirándulni, és félévkor már tudtuk: bérelt helyünk van a három helyi elitgimi valamelyikében. Ilyen volt a mi általános iskolánk.
Nem éreztük a bőrünkön azt, amit a Gyöngyöspatán tanítók és tanulók naponta éreznek.
Éppen ezért nekünk és a hozzánk hasonló helyekről érkezett szociológusoknak, kisebbségkutatóknak vagy jogászoknak nincs semmi jogunk szegregációt visítani, ha szembejön velünk egy gyöngyöspatai tanár.
Mert mi biztos, hogy nem mennénk oda se tanulni, se tanítani.
Nem mennénk oda a diplomáinkkal a Gyöngyöspatai Nekcsei Demeter Általános Iskola flaszterjára, hogy olvasni tanítsunk egy halmozottan hátrányos srácot elsőben. Meg másodikban. Meg harmadikban. Meg negyedikben. Aztán ötödikben is, mert akinek a családja három generációra visszamenőleg bathijánynak olvassa Batthyány-t, az az Egri csillagokat 12 évesen is nyökögve fogja csak betűzni.