Érdekes a fő érve a kitörés megítéléséhez: „Az ügy abszurditása, hogy mindez nem az érintettek esküje értelmében, hanem annak ellenére történt. Hitler ugyanis mindenféle kitörést megtiltott”. Ha valami abszurd, akkor az, hogy felrója a kitörést elrendelőknek Hitler utasításának megszegését. Hitler ugyanis arra adott utasítást, hogy az utolsó emberig harcoljanak, nem arra, hogy kitörés helyett inkább adják meg magukat. Ami a megadás lehetséges következményeit illeti: az I. világháborúban az orosz fogságba esett németek 40%-a halt meg. A Vörös Hadsereg a II. világháborúban 3,2 – 3,6 millió német katonát vetett szovjet hadifogságba. 1,1 millió közülük meghalt. A könyvben szereplők közül sokan öt-tíz évnyi kényszermunka után jutottak haza.
Hát legyen, olvassunk akkor azok haditetteiről, akik a náci birodalom védelmére esküdtek fel, és értelmetlenül, Hitler utasítását megszegve kitörtek az ostromgyűrűből. Igen ám, de újabb morális dilemmába ütközünk: „Kevéssé köztudott viszont, hogy az itt megsemmisült német egységek egy része korábban tömeggyilkosságok sorozatát követte el”. Ungváry azzal mászik ki a slamasztikából, hogy az ezekben az egységekben szolgáló tisztek életrajzának ismertetésénél kötelességszerűen megjegyzi, hogy nincs adat arra, hogy az illető részt vett volna a vérengzésekben. Például: „Von Hehn 1941 nyarától az Einsatzgruppe 6. Einsatzkommmandójában tevékenykedett. Ez az egység tömeggyilkosságok sorozatát követte el (az év végéig 95 ezer személy megsemmisítését jelentették feletteseiknek, ennek mintegy harmada a Kijev melletti Babij Jarhoz köthető), arra azonban nincsen adat, hogy maga Hehn milyen módon vett részt a mészárlásokban.” Vagy: „A legóvatosabb állítás is az, hogy aki 1941-ben az SS-lovashadosztály tagja volt, az minimum hallhatta, láthatta és szagolhatta ezeknek a gyilkosságoknak a következményeit”.
Hiszen, mint azt a Historiográfiai és módszertani megjegyzésekben leírta, „..az ilyen művek ((a vezető személyiségek életrajza – S. G.) kapcsán komoly olvasói és politikai igény jelentkezik a bemutatottak glorifikálására, vagy éppen ellenkezőleg: szégyenpadra ültetésére, anélkül, hogy részletekbe menően tárgyalják felelősségük mértékét, illetve emberi vonásaikat”.
Valóban, ha nincs adat valakinek a személyes felelősségéről, akkor nem lehet elítélni. Hacsak… hacsak nem szerepel egy titkosszolgálat nyilvántartásában, mert akkor Ungváryt magával sodorja a más írásait is átható ítélkezési szenvedély. „A városban a Gestapo már korábban is százas nagyságrendet megközelítő és komoly társadalmi pozíciókkal rendelkező besúgóhálózattal rendelkezett, közéjük tartozott Brunswik György, Horthy útimarsallja vagy éppen Hevesi Ferenc főrabbi” – írja. (Az interneten megjelent cikke szerint már 1941 szeptemberétől! (Qubit, 08.03.))
Velük – különösen a főrabbival – nem kell olyan méltányosnak lenni, mint a Waffen-SS tisztjeivel. Nem kell részleteiben vizsgálni, kit súgtak be, ha besúgtak, és miért. Ungváry folytatja azt a gyakorlatát, hogy neves vagy magas állású embereket megvádol a titkosszolgálattal való együttműködéssel akkor is, ha az együttműködés tartalmáról vagy okairól semmilyen adat nem maradt fenn, csak annyit tudni, hogy az illető szerepel a nyilvántartásban. Hevesinek számos tanítványa és kollégája élt a megszállt területeken, nyilvánvalóan könnyű célpontja volt a zsarolásnak; de lehettek olyan illúziói is, hogy együttműködést színlelve többet tudhat meg a nácik szándékairól. Ungvárytól hiába várunk erre vonatkozó információkat. Besúgó volt és kész. Pedig megérdemelné az együtt érző vizsgálatot, hiszen életveszélyben volt a német megszállás alatt – a koncentrációs táborokkal érvelő Ungváry ne tudná ezt?