Pozsgai Zsolt Balázs Béla-díjas rendező, író cikke
L. Simon Lászlónak a Mandiner hetilapban megjelent gondolataival egyetértek, de némi kiegészítéssel élnék. Való igaz, hogy a mai kulturális közéletben, a támogatásokról, Tao-ról szóló vitákban túlsúlyba került a színház, és kicsit úgy tűnt, ez legfontosabb terep.
Ez azért is lehet, mert bennünk, akik megéltünk már olyan időszakot is, amikor a magyar színház lényegesen magasabb értékszinten állt – működik egy reflex, ami egyébként már régóta nem indokolt. A színház valójában nem csupán egy tér, ahová valamely érthetetlen okból évezredek óta fellép pár ember, és úgy tesz, mintha azok, akik nézik őket, nem lennének ott. A színház jó esetben többféle művészeti ág és kulturális terület összegzése. Volt olyan időszak, amikor élő kapcsolatban állt az íróval, az irodalommal. A színházak fontosnak tartották, hogy az írók ismerjék a társulatot, együtt dolgozzanak, és számukra készítsenek drámákat, vagy adaptációt. Élő kapcsolata volt ezen keresztül a fordítókkal, szerkesztőkkel is, vagyis lefedte az élő irodalom egy részét. Nyitott volt a képzőművészet felé, a díszlet és jelmeztervezők rendszerint képzett szakemberek, vagy elismert képzőművészek voltak, akik megálmodták, megemelték a teret és a látványt a játékhoz. Tehát nyitott volt egy más művészet ág felé.
Ma a színházak nagy részében a látvány és a jelmez a „majd megoldjuk”, vagy „majd csinálom én”, vagy „mi van a raktárban” kérdése. A közművelődési területen a színházi tevékenység a közösségi élet egyik meghatározó formája volt. Nem csupán az amatőr színjátszók működésével, hanem olyan színházpedagógiai eseményekkel, melyek a közösséget a színház tanulságainak megismertetésével fejlesztették. A könyvtárak is élő kapcsolatban voltak különösen vidéken a helyi színházakkal, a város lakossága által ismert művészek bevonásával felolvasóestek, találkozók keretében húzták be a könyvtár holdudvarába azokat is, akik addig ritkán jártak be.
Az utazószínházak repertoárja a művelődési házakban egy meglehetősen keskeny szórakoztatásra korlátozódik, inkább rendezvény, mint színház szinten. Szerencse és kivétel, ha vannak még olyan megrögzött közművelődési szakemberek, akik a szórakoztatásban is színvonalas értékelvet követnek. Volt rá számos példa, hogy a múzeum és a színház is közös programokat szervezett, a színház eszközeivel népszerűsítve az adott gyűjteményt, vagy kiállítást. Legutóbbi példa a Gödöllői Királyi Kastélyban a Barokk Színház feltámasztása, és ott új kortárs drámák bemutatása. De emlékezhetünk a színház élő kapcsolatára a televízióval és a filmmel. Nem csak előadások felvételének műsorra tűzése történik meg, hanem sikeres színpadi anyag alapján sikeres, értékes film készül. És egymást népszerűsítette a színház és a televízió. És ismét itt egy társművészet.