Különös, vagy nem különös – de sajnos csak félig telt meg a nevezetes Goldmark terem, ahol a két erdélyi művész jóvoltából Ady ismét szinte kitapinthatóan közöttünk járhatott. Ne keressük a hibát a szervezésben, a hirdetések hiányában, mellékes körülményekben – a hiba bennünk van. Vagyis a belénk avasodott érdektelenségben és képmutatásban. Olykor szívesen vélelmezzük látatlanul a „határon túliak”, a vidékieknél is vidékiebbek teljesítményeit és véljük ezeket felületesen eredendően halványabbnak a „hazainál”. Plakátgesztusainkkal hirdetjük ugyan az egyenrangú összmagyar közösség műveltségét, szellemét, jelszavait, miközben tudat alatt sajnos ott lappang bennünk a Kádár-korban rögződött idegenkedés, a lebecsülésnek néhány gyanús nyoma.
A nyolcvanas években, értelmiségi körökben (a színházak világa ide sorolható) tapasztalhattam, hogy a néhány „határon túli” színészt oláhnak, csehnek, tótnak „becézgettek” a szerencsésebb tájon született kollégák. Most ez már végre múlóban van, fennszóval az ilyen besorolás elvétve halható csupán. A kormánypolitika szándéka is az egyetemes összetartozásunkat hangoztatja. Mégis különös, árulkodó jelenség, hogy például az Echo és a Hír tévé összevonásakor a hangtani szabályok szerint a megmaradó átlagnál szebben, szabatosabban beszélő szabadkai Gubás Csilla és a párkányi Szabó Anett tűnt el az elsők között a jobboldali adó képernyőjéről. Ha ez véletlen volt, akkor is nagyon károsak az ilyen véletlenek.
„Hiába, mégis furcsa volt”
Az örök kételkedő, gyakran akár tévelygő zseniális költő mintha ma is köztünk járna. Újra nehéz idők járnak. Világunk is emlékeztet az annak idején őt is körülölelő zivataros lét, bizonyosságok és bizonytalanságok örökkön aktuális ütközéseire. Erről a rejtőzködő Adyról is szólt zenébe burkoltan, de közérthetően a két erdélyi művész műsora.
Laczkó Vass Róbert valóban nem hétköznapi színpadi személyiség. Színészi és operaénekesi tudása magas színvonalon érvényesül. Ez az adottsága a színészetben ritkaságértéke folytán, határainkon átnyúlva nagyon megbecsülendő kellene, hogy legyen. Műsorának szerkezete, válogatása izgalmas képet nyújtott Ady tétovázásairól.
Laczkó énekes és versmondói teljesítménye (poétikája) magas színvonalon érvényesült a színpadon, tiszta stílusa példamutató volt. Felidézte a költőt a versekben, és egyszerű maradt, nem játszott rá a vélt közönségsiker érdekében. Nem kívánta sem Adyt, sem az énekelt, sem a mondott verseit felülmúlni. Mögötte állt versmondásaival is annak a bűvös körnek, amit képletesen a vers aurájának feltételezünk, nem bújt a közhelyes, a sokszor hamisan hangoztatott és más a múzsát szolgáló alázat hamis álarca mögé. Jelen volt a színpadon a szerény tolmácsoló személyisége, ő volt a költő felidézett üzenetének megszólaltatója. Mintha mégis belőle fakadt volna a zene, a dallam.