A probléma gyökere ugyanakkor az, hogy a Mérce-féle szélsőbalos megközelítés szerint tulajdonképpen bármi lehet embertelen eltárgyiasítás. Ez egy ilyen szentimentális ultrahumanista hiszti, ami szerint ha bármiben korlátozol valakit, akkor nem hagyod kiteljesedni az emberségében, beleértve azt is, hogy szerintük bárki bárhová elmehet, elköltözhet.
A probléma végső soron viszont magával azzal a szemlélettel van, ami szerint ha bárhogy máshogy, mint teljes emberként tekintesz egy személyre, például munkaerőként, bevándorlóként, anyaként stb, akkor te eltárgyiasítod; és ami szerint a méltóságot nem kiérdemelni kell, hanem eleve a létünkkel jár, és elveszíteni sem lehet. Ha nem felelünk meg valaki elismerés-igényének, akkor „dehumanizáljuk”. (Ennek egyik alapműve Charles Taylor Az elismerés politikája című esszéje.)
Ez a szemlélet kifordítja az emberi méltóságról és kiteljesedésről vallott, egyébként a józan ész számára evidens, évezredes felfogást, és
gyakorlatilag minden embertelennek ítél, ami nem buksisimogatás.
Ez a posztmodern és szélsőbalos körökben humanizmus néven futó felfogás tagadja az érdemet, és ezzel szükségszerűen a felelősséget is, minthogy szerinte az érdemalapú erkölcsi felfogás olyasmit tulajdonít az ember erőfeszítéseinek, amiről nem tehet: veleszületett tulajdonságait vagy épp a szerencséjét.
Ezzel szemben igenis van tere az emberi erőfeszítéseknek; ahogy Darrell Royal mondja: „A szerencse nem más, mint a felkészültség találkozása a lehetőséggel.”
John Kekes magyar származású amerikai konzervatív filozófus azt írja az egyenlőségpárti illúziókról szóló munkájában:
„A velünk született képességek és az egy életen át követett cselekvési minták fényében egyetlen észszerűen gondolkodó ember sem fogadhatja el tovább azt a mítoszt, hogy minden ember egyenlő értékű. Valójában az ember értékét az határozza meg, hogy használja-e képességeit; hogy ezek a képességek jók-e vagy rosszak; s hogy cselekvési mintái az emberi állapot jobbá vagy rosszabbá tételéhez járulnak-e hozzá.
Az együttérzést az erkölcs alapjának tekintő érzelgősség védhetetlen. Megcélzott alanyát megalázza, nem képes felismerni az ember érdemét és érdemtelenségét, a megkülönböztetés nélküli együttérzés révén nem vesz tudomást az individualitásról, s elkeni az alapvető különbséget azok között, akik saját maguknak köszönhetik balszerencséjüket, s azok között, akik nem a saját hibájuk miatt szenvednek. Valójában az erkölcs gyakran azt követeli meg, hogy az emberekkel igazságosan bánjunk, ahogy megérdemlik: hibásnak tartjuk őket, ha nem végezték el munkájukat, vagy ha megszegték az általuk aláírt szerződést; s a nekik fölróható hibák miatt bírálattal illetjük őket, ahelyett, hogy együttérzéssel fordulnánk feléjük. Az együttérzéssel semmi baj nincs, ha erkölcsileg helyénvaló. Sokszor azonban nem az, s ezért nem lehet az erkölcs alapja.”