A régi üzleti modelleknek lassan befellegzik

2019. június 25. 11:09

A fiatal generációk már nem feltétlenül akarnak saját autót venni. Interjú.

2019. június 25. 11:09
null
Várkonyi Gábor
Növekedés.hu

„Ha az autómegosztás csak a pénzt viszi, miért lépnek be többen is erre a piacra?

A szereplők hosszútávban gondolkodnak: aki most nem szerez piacot az le fog maradni a többiekhez képest. Az autógyártók lépéskényszerben vannak, hisz az igények átalakulóban vannak.

A fiatal generációk már nem feltétlenül akarnak saját autót venni.

Szerintem törvényhozói oldalról érdemes lenne pénzügyileg is támogatni azokat a gyártókat, akik beszállnak ebbe az ágazatba, akkoris ha egyelőre pár évig még veszteségesen működnek. Ugyanis az autómegosztás segít abban, hogy kevesebb járművet használjunk nagyobb kihasználtsággal, ráadásul csökkenti a szén-dioxid kibocsátást. Vagyis ezek a szolgáltatások a városi közlekedést sokkal fenntarthatóbbá és környezetkímélőbbé teszik.

Attól pedig aligha kell tartani, hogy az autómegosztás egyszer csak elsorvad: ahhoz a rendszer túl jó és hatékony, már itt Budapesten is. A sok piaci szereplő miatt kifejezetten könnyű „közautót” találni. Az évente alig három-hat ezer kilométert vezető átlagembernek pedig pénztárcakímélőbb, mint saját kocsit venni.

Hogy a városi tömegek kevesebb autót használnak az lehet, hogy jó a környezetnek, de aligha jó a járműgyártóknak.

A régi üzleti modelleknek lassan befellegzik. Eddig a gyártók a gépkocsik után csak az értékesítésnél jutottak egy nagyobb összeghez. A jövőben viszont a carsharingen keresztül minden megtett kilométeren kereshetnek.

Ez egy paradigmaváltás, hisz a gyártással foglalkozó cégek 5, 10 vagy 15 év múlva már valószínűleg a szolgáltatásokból fognak megélni.

Másrészt: eddig ugyan több autót adtak el, de azok lassan amortizálódtak, hisz a járművek nagyrészt egy garázsban vagy egy utcán parkoltak. Az autómegosztásnál viszont nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a kocsik. A sokat használt négykerekűeket pedig gyakrabban kell lecserélni. Ennek pedig a járműgyártók csak örülhetnek.”

Várkonyi Gáborral a Makronóm is készített interjút, amelyet itt olvashat el.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 74 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kizökkentidő
2019. december 16. 09:41
Nem tudnak egyet tízen használni, csak papíron és elméleti emberek fejében, mert a legtöbben és legtöbbször munkába járásra használják a kocsit ráadásul szinte mindenki egy időben. Szerintem inkább büntetést kellene kiszabni az egyedül furikázókra ( főleg nagyvárosokban), mint a környezet terhelőire, rákényszerítve ezzel az autósokat járművük megosztására.
gabor7th
2019. november 03. 20:01
"A fiatal generációk már nem feltétlenül akarnak saját autót venni." Ez a felfedezés véletlenül pont akkor jön amikor a cégek tömegesen azt akarják, hogy az autózás is "szolgáltatás" legyen, értsd életed végéig havonta fizess érte és a végén ne legyen a tied semmi.
hentesszopató
2019. november 03. 19:59
A gyengébbek kedvéért: semmiféle új "üzleti modell" nem alakul ki azért, hogy nektek jó legyen.
luzitanxaver
2019. október 03. 14:55
“Erőforrást nem igazán spórol (mert az amortizáció nagyban gyorsul), viszont rengeteg kényelmetlenséggel és kiszolgáltatottsággal jár majd - kivéve akiknek nem.” És ez egyáltalán nem csupán az autózasban/közlekedésben lesz így. A jelenlegi, kivételes és kivételezett állapot igazából egy történelmi anomália.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!