Miasszonyunk tüzes sírja

2019. április 16. 07:28

A Notre-Dame és társai azt üzenik: az európai ember egykor nem önmagáért élt, hanem az önmagán túlmutató életért, a metafizikai abszolútumért. Csodálatos építményeket nem is lehet kisebb céllal emelni.

2019. április 16. 07:28
Trombitás Kristóf
Trombitás Kristóf
Mandiner

2006 januárjában jártam Párizsban, és természetesen a Miasszonyunkról elnevezett katedrálisnál is tiszteletemet tettem. Bár nem tagadom, rám sokkal nagyobb hatást gyakorolt a Sainte-Chapelle – ha már gótika – letaglózó, szakrális szépsége, mint a Notre-Dame, de a Cité-sziget viszonylagos érintetlensége és a tudat, hogy Európa egyik lelki központjánál lehetek, azért bőven érzékeltette velem, hogy nem mindennapos élményben van részem.

Ha valahol, hát

a székesegyház előtt és még inkább a falai között érzékelni lehetett, hogy mit jelent(ett) európainak lenni.

Édes mindegy ebből a szempontból, hogy példának okáért ki az Európai Unió állampolgára és ki nem. Bagatell ügy.

Egy olyan központi helyen, mint a Notre-Dame, az emberen átfutott, hogy minden ellenkező szólam ellenére az európaiság nem a kolonizáló nagyhatalmak gazdasági fellendülése adta jólét, nem vám- és pénzunió és nem is közös ügyészség. Ezek valójában senkit sem érdekelnek, mind csak porhintés. Nem közösségalkotó gondolatok, csak egy letűnőben lévő elit utolsó, kétségbeesett kísérletei a konszolidációra és domesztikációra. Mert a kultúrembernek nem a brüsszeli, mesterségesen felhizlalt város Európa, hanem a Grand-Place. Strasbourgban nem az EU intézményei jelentik az ideát, hanem a gótika csodái.

Az épített európai örökségünk – jelentős részben egyházi alkotások – szerte a kontinensen azt üzeni, hogy

az európai ember egykor nem önmagáért és mesterségesen konstruált eszmékért élt,

hanem az önmagán túlmutató életért, a metafizikai abszolútumért.

Csodálatos építményeket nem is lehet kisebb céllal emelni.

A Notre-Dame mindezt önmagába sűrítette, és ezernyi meghurcoltatáson túl is sugározta magából a valódi pompát. Mindegy, hogy mivé lett Franciaország, a katolicizmus hajdani bástyája; nem számít, milyen képét mutatja az európai kultúra fővárosa az elmúlt évszázadban – állt a Notre-Dame.

Pedig az eszmei értelemben vett Európa hármas tartóoszlopából mára csak a római jogrendszer adta magánjogi hagyomány létezik, amely persze komoly életszemléletet ad, de kevésbé tart meg, mint a lélek és a szellem – amennyiben a jogot tekintjük Európa testének és vázának. És nyugodtan tekinthetjük. Habár lassan ezt is csak megkötésekkel mondhatjuk el, elég csak a római jog házasságról vallott nézetét említeni.
Megérjük még azt, hogy ebből is csak mazsolázni fognak, az újbeszél szabályainak nem felel meg a rómaiak szikár, egyenes, mindent a nevén nevező logikai rendszere.

A görögök filozófiai megfontolásaiból sem marad lassan semmi, Szókratész elé a haladó progresszió ma ugyanúgy méregpoharat tartana, mint az athéniak.

A keresztény lelkület pedig, írd és mondd, teljesen elveszni látszik.

Minden elfogadása ugyanis nem keresztényi erény. A toleráns keresztény olyan fajta, akit Jézus nem tűrt volna meg a közelében, a názáretiről sok dolog elmondható volt, de a toleráns hozzáállás nem tartozott erősségei közé. És nem azért mondta a házasságtörést elkövető nőt megkövezni igyekvőknek sem, hogy tegyenek le a céljukról, mert annyira irgalmas volt, hanem azért, mert amazok nem akarták betartani a törvényt, csak részrehajlóan, és a bűnt elkövető férfi sehol sem volt. Kicsit más fény alá esik így minden.

A kiforgatott, feminizált, megengedő, velejéig hamis kereszténység képe olyan hazug képet mutat, mint a szőke fürtös, álmodozó képű Jézus-grafikák. Európa addig volt erős, ameddig hatalmas volt a kereszténység és pontosan úgy vált egyre védtelenebbé, ahogy a kereszténység ereje csökkent.

Így lett erős várból valójában múzeummá minden katedrális. De ha múzeum is a többségnek, emlékeztetnek arra, hogy mivé lehetnénk újra. És legalábbis arra, hogy mik és kik voltunk.

A Notre-Dame tüzes sírja brutális, de átélhető párhuzam Európa kereszténységének és nagyságának lelki sírjára. Isten irgalmazzon nekünk.

Összesen 117 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sulammit
2019. április 17. 08:47
Kedves Kristóf! Rosszak és tévesek a gondolataid Jézusról, ami a Házasságtörő asszony példabeszédet illeti. A baj ott van, hogy ezeket a gondolatokat nem tartottad meg magadnak. Ugyanis a házasságtörő asszonyt mindenképpen meg kellett kövezni Lev 20,10 és MTörv 22,22 Ha Jézus azt mondja, hogy kövezzétek meg, akkor bevádolhatták volna a római helytartónál, mert abban az időben a zsidóknak már tilos volt a halálos ítéletet végrehajtani a császár helytartójának beleegyezése nélkül. Ha Jézus azt mondja nekik, hogy kegyelmezzetek meg neki, akkor a mózesi törvény megszegésével vádolhatták volna. pont itt van a csavar, hogy Jézus, most is kikerüli a csapdát, amit állítottak neki a farizeusok. A te téves következtetésed pedig az, hogy, ha a férfit is elkapják, rajtakapják, akkor Jézus szeme láttára kövezték volna meg mindkettőt, ez lett volna a jézusi elvárás. Hát nem! Jézus nem bűnpártoló volt, hanem irgalmas.
Bell & Sebastian
2019. április 16. 20:05
A házasságtörő asszony esete arra példázat, hogy akinek nem dolga az ítélkezés, az ne ítéljen, közvetetten meg az a tanulság, hogy a megszabadítás / megmentés mindenek elé való. Az égő katedrális egy jel. Úgy is mondhatnám, mérföldkő vagy tábla, hogy útelágazódáshoz érkeztünk, építeni, megújítani kellene. Kezdje Franciaország, ami az ördög bal keze. „A két, már korábban elmondott rész után Miasszonyunk bal oldalán, egy kicsit magasabban láttunk egy angyalt, bal kezében lángpallossal; szikrázva lángokat bocsátott ki magából, mintha föl akarná gyújtani a világot; de a lángok kialudtak, amikor találkoztak a Miasszonyunk felénk nyújtott jobbjából áradó sugárzással. Az Angyal jobb kezével a Földre mutatva hangos szóval mondta: - Bűnbánat, bűnbánat, bűnbánat!”
Lion
2019. április 16. 17:57
Illetve azt is üzeni, hogy a lokális gondok fontosabbak mint a globálisak.
kortárs
2019. április 16. 17:17
Macron: „Azonnal elkezdődnek a Notre Dame újjáépítésének munkálatai oly módon, hogy megfeleljen modern, sokszínű nemzetünknek." Macron, csinálj belőle modern, sokszínű ROMKOCSMÁT!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!