most is lehet neki akkora feladatot adni, amit középkori tempóban tud végrehajtani. És ha belegondolunk ebbe, hogy ma is épül templom talán 150 évig, ha nem is háromszázig, akkor megint érezhetjük, hogy a történelemben vagyunk.
Szért a modernitás mégiscsak megpróbálta a maga hasznára fordítani a katedrálisokat, mert nehezen viselte a régmúlt e belé hatoló kinövéseit és igyekezett kiüresíteni őket, önmaguk múzeumává varázsolva azokat. Mert ma mindenből, ami régi, műemléket és múzeumot csinálunk, visszatuszkolva a régmúlt kinövéseit a saját helyükre.
Avagy leöntjük őket a múzeumság láthatatlan védőernyőjével, üvegburkával, ami inkább minket véd tőlük, mintsem őket védi, és akkor elég őket itt maradt relikviaként, a kívülálló szemével szemlélni. Isten ments (Isten ments?), hogy eredeti funkciójában használjuk őket! Vagy ha valakik annak használják, a maradék középkoriak, azok is rendeljék már alá magukat a látogatási időnek.
A kultuszhely múzeummá lesz, és a múzeum és a kultuszhely küzd egymással.
Azt mondjuk, nem csak vallási jelentőségű épület a katedrális, hanem műemlék és felbecsülhetetlen kultúrérték. A helyzet azonban fordítva van: a katedrális nem csak műemlék és kultúra, hanem elsősorban is kultuszhely, a rítus bemutatásának legmegfelelőbb helye. Arra lett kitalálva. Nem arra, hogy körbejárják, körbefotózzák, azt mondják, milyen szép és kész.
Ez olyan, mintha a választott nép a bebocsáttatás után körbejárta volna az ígéret földjét, körbebámulta volna, majd kijött volna belőle azzal, hogy ezt is látta, megvolt a művelődés.
Nem állunk meg a kapuzatban és gondolunk bele, hogy csak a kapuzatot mekkora munka lehetett megtervezni, milyen kreatív folyamat lehetett kitalálni, aztán kifaragni és felépíteni. Mert csak abban a kapuzatban mennyi szobor van, amelyek alatt csak úgy átmegyünk. Pedig azok a szobrok nem véletlenül kerültek oda,
a katedrális elemei egyenként és összességében is jelentenek valamit.
És ez még csak a kapuzat, s még ott az egész katedrális az összes kis szobrocskájával, faragványával. Még azok sem értik az egészet, akik kultuszhelyként is használják, hát még azok, akiknek csak egy régi kor fenséges maradványa, nem beszélve a szelfibottal hadonászókról, a világ minden pontján csakis önmagukat megörökítőkről.