Szinte semmi. Szokás azt gondolni, hogy régebben, mondjuk a rendszerváltozás előtt a költészetet mennyivel komolyabban vették. Hogy volt társadalmi presztízse, hatása, voltak olvasók, volt diskurzus. Ez persze így nem igaz, mert egyrészt csak az jelenhetett meg, amit az illetékesek engedtek megjelenni, másrészt ami megjelent, az sok esetben szándékosan minimális példányszámban jelent meg, vagy épp szándékosan iszonyatosan magas példányszámban.
Tény persze, hogy az olyan költők, mint Nagy László, Pilinszky János vagy Weöres Sándor valóban rendelkeztek egyfajta tekintéllyel, tőkesúllyal. Nem kevesen odafigyeltek arra, amit írtak vagy épp nyilatkoztak. Ahogy az is tény, hogy a rendszerváltás utáni Magyarországon – sok egyéb mellett – a költészet megítélése és társadalmi szerepe is nagyot változott. Társadalmi szerepe konkrétan a nulla felé konvergál. Azon is lehet morfondírozni, hogy a fent említett költők halála óta vajon akadtak-e olyan költők Magyarországon, akik képesek voltak átlépni az egyre nagyobb magasságokba emelkedő ingerküszöböt. Néhányan talán akadtak, most hirtelen Kányádi Sándor vagy Orbán Ottó jut eszembe, de az elsöprő többség megmaradt/megmarad olyan alkotónak, akit a tágabb ismeretségi körén kívül esetleg néhány száz olvasó (leginkább bölcsészhallgató) ismer.
A költészet ma nincs jelen a mindennapi életben, ahogy persze a képzőművészet vagy a zene sincs.
Lehetne mondani persze, hogy mindez nem újdonság, korábban is a kevesek, a kivételezettek, a mindenkori társadalmi elit úri huncutsága volt mindez. Lehetne mondani, csak nem lenne igaz. A költészet népdalok és mesék formájában évezredeken keresztül meghatározó szellemi alapzata volt az archaikus társadalmaknak. Még nagyszüleink is ebben nőttek fel, legalábbis anyai nagyszüleimről tudom, hogy ebben.
Hivatkoztam már korábban anyai nagyanyámra, aki valójában középkori ember volt, a már emlegetett keresztény ünnepkör ciklikussága határozta meg a napjait, tucatszámra ismert mindenféle dalokat és mondókákat, amelyeket gyerekkorában tanítottak neki. (Igaz, hogy svábul, hiszen sváb volt, de ez a lényeget tekintve nem számít).