Az uniós tagállamokban nem túl népszerű a balkáni „sok kis cirill ország” felvételének ötlete, s ezért egy tárgyaláskezdés Macedóniával veszélyeztetné a „jó” (értsd: balliberális) oldal győzelmét az európai választásokon. Egy nagypolitikai cél azonban teljesült, legalábbis az Egyesült Államoké, mert végre Macedónia is betagozódik az Oroszország elszigetelésére létrehozott biztonsági zónába. De mit jelent ez a sokat hangoztatott demokrácia, jogállamiság szempontjából, és főként hátra lehet-e most dőlni, valóban sikerült-e megszüntetni egy több mint húsz éve lappangó konfliktus okát?
A válasz egyik kérdésre sem pozitív. Jogi szempontból már a Nikola Gruevszki vezette konzervatív kormány megbuktatása is kifogásolható. Ebben külső erők, elsősorban Amerika, a neki asszisztáló EU és a világkormány előretolt bástyái, a külföldről finanszírozott és irányított NGO-k játszották a főszerepet. A névváltoztatásról tartott népszavazás sem volt a népakarat kinyilvánításának szép példája.
Az államfő, Gjorge Ivanov bojkottfelhívása nyomán a szavazásra jogosultaknak 36 százaléka szavazott csupán, s ha leszámítjuk azt a húsz százalékot, amely az albánok lakta területekről érkezett, akkor kiderül, hogy a macedónoknak mindössze 12 százaléka szavazott igennel hazája nevének megváltoztatására. A népszavazás nem volt ügydöntő, az eredmény mégsem tekinthető jogalapnak arra, hogy Zoran Zaev aláírja a névváltoztatásról s az azzal járó egyéb változásokról szóló megállapodást görög partnerével, Alekszisz Ciprasszal.