Harc a felsőoktatás ellen

2018. október 16. 14:29

Az elmúlt hetekben a „Corvinus-modell” körüli viták és találgatások uralták a közbeszédet.

2018. október 16. 14:29
Zsurzsán Anita
Mérce

„Az elmúlt hetekben a »Corvinus-modell« körüli viták és találgatások uralták a közbeszédet, miután Palkovics miniszter úr kijelentette, hogy ezt kiterjesztenék a teljes magyar felsőoktatásra. Egyelőre az tény, hogy az államhatalom részéről a felsőoktatás átalakítására mutatkoznak határozott törekvések, azonban azt még nem tudni, hogy ez pontosan hogyan fog kinézni a közeli jövőben.

Ami viszont egyelőre biztosnak látszik, hogy ezek a törekvések arra irányulnak, hogy az állami finanszírozás felől a piaci vagy magánfinanszírozás irányába tereljék az oktatást állami alapítványokon keresztül.

Ezzel a lépéssel Magyarország kormánya számos ugrással kerül távolabb az oktatás szocialista felfogásától, ami szerint az igazságosság és méltányosság jegyében ez alapvető emberi jog, és közelebb kerül a neoliberalizmus felsőoktatási koncepciójához, ami az oktatás korporációs modelljéhez és szolgáltatásjellegéhez közelít.

Ahhoz, hogy megértsük a NER törekvéseit, közelebbről kell megvizsgálnunk, hogy pontosan hogyan működik a felsőoktatás egy neoliberális társadalomban.

Az 1970-es évek óta a neoliberalizmus vagy más néven a szabadpiaci fundamentalizmus nem csupán egy felmagasztalt amerikai ideológia, hanem egy ragadozó természetű globális fenomén, ami a mindennapi élet összes területét leuralja. A neoliberalizmus a gazdasági darwinizmus egyik formájaként megpróbálja aláásni a szolidaritás valamennyi formáját, amely képes kihívás elé állítani a piacközpontú értékeket és társadalmi viszonyokat, valamint a féktelen individualizmus dogmáját hirdeti. Az ilyen gazdasági darwinista ideológia további fontos jellemzője, hogy egyfajta társadalmi amnéziából táplálkozik, ami eltörli a kritikai gondolkodást, a történelmi analízist, valamint a szélesebb körű rendszerszintű összefüggések megértésének lehetőségét. Tehát a kritikai emlékezet működésének tökéletes ellentétje, hiszen eltörli azokat a civil szférákat, ahol az emberek megtanulhatják a személyes gondjaikat strukturális társadalmi problémaként értelmezni.

Amit tehát a neoliberalizmus a gyakorlati működése során végrehajt, az egy olyan gondolkodási mód felszabadítása, amiben a társadalmi problémákat egyéni jellemhibaként interpretálja, tehát a politikai megfontolások csupán egy kártékony diskurzusba torkollanak a jellemről. Ez annyit jelent, hogy a gazdasági és társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó jelenségeket egyéni kudarcként állítja be, ezzel pedig a közösségi szolidaritás ellen dolgozik. A nagy hatalommal bíró politikai vagy gazdasági elit tehát a hipokrízia csúcsaként azt prédikálja, hogy ha az utcán élsz, vagy munkanélküli vagy, az csakis a te hibád, így megérdemled egyfajta büntetésként a sorsodat, és itt mutatkozik meg a rendszer könyörtelen darwinista jellege.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2018. október 17. 15:16
"Ezzel a lépéssel Magyarország kormánya számos ugrással kerül távolabb az oktatás szocialista felfogásától, ami szerint az igazságosság és méltányosság jegyében ez alapvető emberi jog, és közelebb kerül a neoliberalizmus felsőoktatási koncepciójához, ami az oktatás korporációs modelljéhez és szolgáltatásjellegéhez közelít." Na ez úgy baromság, ahogy van. Ha az állam a mi adónkból fizeti az oktatást, igenis joga van hozzá, hogy a tartalmat is meghatározhassa. Nemcsak joga, hanem felelőssége is, hogy érvényes tudást kapjanak a nebulók! És itt megérkezünk az akreditációs rendszerhez, szerintem ez az egész mostani aktivitás ide fog kifutni. Ki az, aki meghatározhatja, hogy mi az érvényes tudás és ki az, aki meghatározhatja, hogy ezt a tudást ki, mikor és hogyan adhatja át. A genderbalfaszság például nem az. Nagyszerűen látszik, hogy kik jajgatnak ennek a ténynek a kimondásán, körbe is rajzolják magukat, hogy kik azok, akik feleslegesek illetve kártékonyak a rendszerben. A jambikus pentameter például nagyon fasza dolog, de egy kicsivel több alapvető pénzügyi ismerettel a zsebében többet ér a tanuló.
br-o
2018. október 17. 09:48
Nem tartom különösebben színvonalas egyetemnek a Corvinust, de ugye tudjuk, ez az egyetem (is) a legutolsó szögig a magyar államé és állampolgároké? Ha alapítványt csinálnak belőle, akkor tkp. elprivatizálják, de legalábbis tulajdonosi jogokat adnak fel. Miért nem "zöldmezős" egyetem alapítás mellett döntöttek?
Vén Csataló
2018. október 16. 22:49
Hülye picsa.
orion
2018. október 16. 19:52
De csúnya lány (?) vagy édeske!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!