Se autópálya, se vasút, se vízvezeték

2018. október 03. 14:19

Minden tekintetben elkeserítőnek nevezhető helyzethez képest a romániai politikai elit mintha másik világon élne.

2018. október 03. 14:19
Háromszék

„Döbbenetes adatokat közölt minap a Ziarul financiar gazdasági napilap a romániai infrastruktúra állapotáról: nemcsak európai, de térségi viszonylatban is sereghajtók vagyunk, és például autópálya-építésben lassan Bulgária is megelőzte Romániát. Nem kevésbé elkeserítő az Országos Statisztikai Hivatal legújabb kimutatása, mely szerint a vidéken élők kétharmadának nincs hozzáférése vezetékesvíz-hálózathoz. De lássunk néhány beszédes példát, mely rávilágít arra, hol is tart jelenleg Románia infrastruktúrája. 2015-ben a hazai autópályák hossza 747 kilométer volt, a területre megközelítőleg ugyanakkora Nagy-Britanniában 3769 kilométernyi sztrádán autózhattak az ott élők, de még Bulgária is szinte ugyanekkora, 737 kilométer hosszú hálózatot tudott felmutatni, mint a kétszer akkora Románia. A területre még Bulgáriánál is kisebb Magyarországon 1884 kilométer autópályát lehetett használni.

Ha már autópálya nincs, akkor biztosan a vasúthálózat fejlesztésére költötték a pénzt – gondolhatnák a honi viszonyokat nem ismerők. Csakhogy az adatok e tekintetben még inkább kiábrándítóak: a 11 ezer kilométeres hálózat most is ugyanakkora, mint száz évvel korábban volt, a vonatok átlagsebessége pedig az elavult infrastruktúra miatt óránként 45 kilométer körüli – miközben tőlünk nyugatabbra már 250 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekednek a síneken.

Nyersanyagaival sem gazdálkodik okosabban az ország: miközben az európai uniós államok közül itt termelik ki a legtöbb földgázt, az ország elosztóhálózata kétszer kisebb, mint például a magyarországi, ahol szinte alig van földgázlelőhely. A villamosenergia-hálózat tekintetében sem jobb a helyzet: az Európai Energiaszabályozók Tanácsának adatai szerint Románia élen járt a be nem tervezett áramszünetek hosszúságában – ez a mutató az energiahálózat minőségének tükre. Ami pedig a vizet illeti, a falun élők alig egyharmadának van hozzáférése a vezetékesvíz-hálózathoz, ami azt jelenti, hogy mintegy hatmillió személy kénytelen e nélkül az alapvető szolgáltatás nélkül boldogulni.

Ehhez a minden tekintetben elkeserítőnek nevezhető helyzethez képest a romániai politikai elit mintha másik világon élne, egészen másról beszél, infrastrukturális fejlesztésekről, nagy beruházásokról alig esik szó. A hatalom az igazságszolgáltatást vonná ellenőrzése alá és álszent referendumba menekülve osztja meg a társadalmat, az ellenzék belesétál a csapdába, és kizárólag amnesztiával riogat, korrupcióról beszél, mintha csak ezek a kérdések foglalkoztatnák az itt élőket.

Akiknek lassan már csak azért lesz nehéz elhagyniuk az országot, ha végképp elegük lett a folyamatos ingyencirkuszból, mert egyszerűen nem lesz, hol: a vasút lerohadt, az agyonzsúfolt közutak pedig életveszélyesek.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zakar zoltán béla
2018. október 03. 18:20
Se Ceau!
balbako_
2018. október 03. 16:17
Most jövök Erdélyből. Az autópályát valahogy ráügyeskedték a GPS-re, de gyakorlatilag pár száz méter készülget a többihez még hozzá sem fogtak. Az EU meg fizet, mint a katonatiszt.
röviden
2018. október 03. 15:39
Micsoda tapintatlanság ezzel a Dicsőséges Nagy Egyesülés centenáriumán előhozakodni, különösen egy kiváltságos helyzetű térségben élő magyarnak.
Senye Péter
2018. október 03. 14:53
"....a 11 ezer kilométeres [vasúti] hálózat most is ugyanakkora, mint száz évvel korábban volt..." - nem csoda, hogy az erdélyi románok között is terjed a nézet, hogy "Erdély az erdélyieké".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!