Cikkében számos szerencsétlen állítást tesz, de a legszerencsétlenebb mind közül mégiscsak ez: „Talán nem kell mondanom, hogy a tomizmus milyen viszonyban a liberalizmussal, Reginald Garrigou-Lagrange tomista teológus például Francót támogatta a maga korában.” Vajon – tehetjük fel a kérdést – erre a tomistáknak, esetleg a konzervatív jobboldaliaknak büszkének kellene lenniük Szilvay szerint? Egyet kellene érteniük Garrigou-val? Ez a tény általában irányadónak lenne tekinthető a tomizmus és a fasizmus viszonyára nézve ? A tomizmus nem kárhoztatja fasizmusra az embert, bár minden filozófiát és ideológiát ki lehet csavarni és át lehet értelmezni. Így Szent Tamás gondolkodását is, de ő maga éppenséggel tudomásom szerint nem volt épp a totalizáló hatalmak rajongója. (Egyébként Szilvay találhatott volna szégyenletesebb példákat is a tomizmus történetéből, nem is kellett volna messzebb mennie Tudós-Takács Jánosnál – de szerencsére vannak ragyogó ellenpéldák is. Ervin Gáborról, a náci megszállás áldozatáról Szilvay maga is és én is írtam cikket.)
„Ha Arisztotelészből és Szent Ágostonból állna ma is a filozófia, az is megtenné” – írja Szilvay. És nem áll messze a valóságtól, mert ez a két életmű is felbecsülhetetlen gazdagságú már magában. De mennyivel jobb a helyzetünk ma, hogy volt egy Aquinói Szent Tamás, aki összeházasította és továbbfejlesztette az arisztotelészi és az ágostoni hagyományt, és milyen jó, hogy itt nem álltunk meg, és egyre több gondolkodó (köztük számos tomista) akadt, aki megkérdőjelezte pl. Arisztotelész és Tamás természetes rabszolgákról szóló tanát? „Nincs égető szükség új politikai filozófiára” – írja Szilvay. Nos,
filozófiára és politikai filozófiára pont azért van szükség, hogy a korábbi tévedéseket kijavíthassuk,
csakúgy, mint a rabszolgaság tanának esetében, így új összefüggéseket és lehetőségeket találjunk. Ezért mindig jól jöhet.
„Minek? – folytatja – Inkább érdemes a valóságból kiindulnia mind a politikai cselekvőknek, mind a cselekvők elemzőinek.” Az alt-rightról szóló cikkében Szilvay is ehhez hasonlóan fogalmazott: „Én speciel Hayektől Chestertonon át Carl Schmittig sok mindenkiből tudok inspirálódni, sokakkal tudok szimpatizálni – de Isten ments, hogy hayekista, chestertonista, schmittista vagy akár srcutonista legyek kizárólagosan. Mindezeknél sokkal jobb mindig, mindenkinek a valóságból kiindulnia, ugyebár”. A valóságból kiindulás azonban maga is ideológia, és talán pont azt fogja eltakarni a szemünk elől, hogy magunk is már egy sűrű ideológiai háló rabjai lettünk. Gondoljunk csak Koestler esetére, aki visszaemlékezéseiben leírja, hogy a kommunisták kedvenc szavajárása a „konkrét” volt, mindig a „konkrétumokból” akartak kiindulni. Milyen ártatlan jelszó! Ám ha nincs is annyi valóság meg konkrétum, mint ahány nézőpont, azért a számos nézőpontból ugyanaz az objektív valóság számtalan módon jelenhet meg – és nem árt megvizsgálni, hogy melyik a leghelyesebb. Nem biztos, hogy az, amivel épp reggel kikelünk az ágyból. Ezért kell – ahogy Szilvay fogalmaz – másoktól „inspirálódni”.