Mi ez a terjedő állatkultusz?

2018. július 13. 09:59

Nyugati világunkban a kicsit is antropomorf állatok kultusza lényegében mágikus, sőt vallásos szintre emelkedett.

2018. július 13. 09:59
Máthé Áron
Máthé Áron
Mandiner

„A Szabadok világában senki sem boldog, és nem boldogtalan, csak erős vagy gyenge, megél vagy elpusztul. Más nincs.” (Fekete István: Kele)

„Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.” (Teremtés Könyve, I.26.)

 

Bizonyára a kedves Olvasók is jártak úgy, hogy elméleti vitába keveredtek a közösségi oldalon. Néha szórakoztató, néha kifejezetten érdekes és célravezető, máskor viszont merőben hiábavaló és keserű mulatság az ilyesmi.

Igen, sokszor tűnik úgy, hogy a kommentfolyamban eltűnik az eredeti állítás és eltűnik az igazság is. Van persze olyan eset is, amikor egész egyszerűen mintha egy másik univerzumból szólnának egymáshoz a felek, és az indulataik kieresztésénél sem használnak potmétert. Nemrég egy ilyen vitába keveredtem abban a témában, ami alighanem a politika, a történelem és a foci mellett a legerősebb hangulatváltozásokat okozhatja. Ez a téma pedig az állatok élet- és halálminőségének kérdése.

Egy fotóhoz, amelyen három vadász és egy tacskó pózolt egy kiterített róka és kilenc kiskölyke felett, a következő megjegyzést fűzte az illető: „Tudnám mit kezdenék ezzel a három takonnyal, ha a kezembe kerülnének! Ugyanígy látnám kiterítve őket, ivadékaikkal együtt!”.

Tekintettel arra, hogy a szürreális szurikáta-gate csak nemrégiben csengett le, talán nem árt – de legalábbis vitaindító, vagy éppen provokáló lehet – néhány szót vesztegetni a kérdésre.

Az a koncepció, amely az emberek életét alábbvalónak, bűnösebbnek (!), de mindenképpen problémásabbnak tekinti az állatok életéhez viszonyítva, közkeletű elterjedtségét tekintve egyáltalán nem ritka. Ráadásul manapság már nem csak a macskáikkal magányosan tengődő idős asszonyok számítanak közhelynek, hanem a saját kisgyerek helyett kutyákat szeretgető harmincas-negyvenes szinglik is.

Egy pillanatra érdemes visszatérni a szurikáta-ügyhöz. Egy állatkertet meglátogató gyerekcsoport egyik tagja vélhetően benyúlt a szurikáták ketrecébe, ahol az egyik szurikáta megharapta, a kölyök erre földhöz csapta. A vemhes szurikáta azonnal megdöglött. A Kecskeméti Vadaskert igazgatója a modern médiához éppen illő, érzelmesnek látszó (valójában szimplán érzelgős) nyilatkozatot tett, szuperlatívuszokban beszélve a kedves kis szurikátáról. Az esetből hihetetlen felhajtás lett,

a kommentelők egy része „nevelési célú halált” kiáltott a gyerekre és a szüleire.

Kicsit ízlelgessük: egy gyerek életét kevesebbre becsülik embertársai, mint egy, természetes élőhelyének egy részén dúvadként irtott, más élőlények (mondjuk a kedves kis békák, vagy más állatok kicsinyei) számára néha vérengző veszedelmet jelentő szurikátáét.

Egy megoldási képlet szerint a gyengébb, a döntésre kevésbé képes, védtelenebb lény iránt érzünk empátiát. Ez azonban nem magyarázza a halálbüntetés visszatérő követelését – emlékezzünk a tavalyi esetre, amikor egy kutyát lőtt le egy vadász Budapest egyik külterületén. Egészen megdöbbentő módon követelt rá halált az internet népe. Egyébként az állatok előbbre sorolása nem magyar sajátosság, a cincinnati állatkertben lelőtt gorilla után a közfelháborodás miatt indított nyomozást a rendőrség a szülők ellen – ugyanis megint egy gyerek volt a „tettes”, annyiban, hogy „miatta” pusztult el az állat.

Fordított esetben – amikor mondjuk gyereket marcangol egy kutya – senki nem követeli az eb halálát. De még a gazdáét se. Mintha ez járulékos veszteség lenne a Szent Állatok, a Szent Kutyák oltárán. Pedig egészen elképesztő, hogy hány kutyatámadás történik, köztük kifejezetten olyanok, amelyeknek gyerekek esnek áldozatul.

Az egész probléma veleje egyébként nem is olyan régen a populáris kultúrában is feltűnt, név szerint a Jurassic Park film-széria legújabb részében, a Jurassic World 2-ben. A dinoszauroszok megmentésére törekvő csapat a szó szerint életveszélyes állatokat úgy akarja szabadon engedni, hogy nem is foglalkoznak azzal a hatással, amelyet ez a tény az emberiségre gyakorolna. Persze a film utolsó képsorai úgy is értelmezhetőek, hogy az ember viselje el, hogy a saját teremtményei elpusztítják.

Mintha egy magánál erősebb lényt (itt: lényeket) keresne a nyugati ember, amelyet imádhat.

De ha nem akarunk ilyen mélységű problémafelvetést belelátni egy egyszerű hollywoodi alkotásba, akkor is az eszetlenné fajult állatvédelem fensőbbséges gőgjét sugározza ez a film.

A jelen írás keretében a lassan eluralkodó, axiómaként kezelt, és az egyes esetekben kifejezetten tragikomikussá váló „állatvédelem” (valójában állatimádat?) kapcsán merült fel bennem néhány kérdés. És nehogy félreértés legyen: az ipari környezetszennyezés, vagy a felelőtlen gazdálkodás miatt elpusztuló, vagy éppen elpusztított állatok sorsa rám is hatással van, mint ahogyan például a szórakozásból meglőtt gólyák esetében is visszataszítónak gondolom a lövöldözők cselekményét. Az alábbiakban feltett kérdések azonban hangsúlyozottan nem az oktalan állatkínzás tárgyköréhez tartoznak.

Vajon miért nem emelt szót soha senki mondjuk a pontyok „embertelen” tenyésztése ellen, vagy a hangyairtó kisvállalkozók munkássága miatt? A nyugati világban

a kicsit is antropomorf állatok kultusza lényegében mágikus, sőt vallásos szintre emelkedett.

A kicsit is antropomorf alatt a rajzfilmekben is felbukkanó „édi-bédi” állatokat értem, de csak azokét, amelyek biológiai értelemben nem állnak messze az embertől. Vagyis leginkább a mai nyugati szeretetfogalomba beleférő (= aranyos, cuki) emlősállatokról van szó. Ezek közül is a kutyák állnak az első helyen. Azonban az kétségtelenül tragikomikus humor, amikor az állatokkal kapcsolatban embertelen bánásmódról beszélünk. Miért próbáljuk meg a saját kategóriáinkat rájuk húzni?

Egy kérdés: vajon miért ér többet egy állat élete, mint egy emberi magzaté?

Miközben az uniós szabályozások nem győznek újabb és újabb szinten gondoskodni a „humánus” állattartásról (beleértve a haszonállatokat), érdekes, hogy a magzatok különösebb ok nélküli elpusztítását, vagyis az abortuszt a haladó közvélemény óriási sikerként szokta ünnepelni. Ugyanilyen abszurd a kutyapszichológusok, a kutyapanziók és hasonlók megjelenése, a gyerekmentes hotelek jelensége mellett. (Az nem „embertelen”, hogy a gazda tárgyként kezeli és rövid időre magára hagyja a hozzá ragaszkodó lényt? Persze az is kérdés, hogy ki lehet-e még egyáltalán mondani azt a szót, hogy „gazda”.)

Vajon miért van az, hogy az állatokat „ártatlannak” tartjuk, az embert (és főként a nyugati kultúra emberét) meg „bűnösnek”? Ha már antropoid kategóriákba próbáljuk beleszuszakolni az etológiát, vajon az egymást lemészároló állatok miért lennének „ártatlanok”? Nemcsak a „szegény, ari bébinyuszit” széttépő szurikátákról van szó, hanem a nagyobb testű bálnákból pusztán a nyelvet elfogyasztó orkákról, a játékból halakat pusztító vidrákról, az ölés kedvéért gyilkoló menyétfélékről, a kölyökmacskákat elpusztító bakmacskákról és így tovább.

A saját fogalmaink szerint az állatvilág cseppet sem tűnik „ártatlanabbnak” mint az emberi világ.

Csakhogy ők nem a mi fogalmaink szerint élik az életüket.

A következő kérdés, hogy vajon miért hiszi azt a nyugati ember, hogy ő szennyezi leginkább a környezetét? És miért gondoljuk azt, hogy a nyugati kultúra a „legelnyomóbb” az állatokkal szemben?

Nem más ez, mint a marxizmusnak immár az állatok, mint elnyomott proletariátus irányába való kiterjesztése. Nem tudom, hogy a tisztelt imperializmushívő, neokolonializmust harsányan elítélő, (szélső)balos véleményformálók hallottak-e arról, hogy Kínában, Indiában, a távol-keleti fejlett államokban és a többi nem-nyugati térségben a középosztályi szinten élők tömege meghaladja a nyugati világ hasonló fogyasztóinak létszámát. Ezek az államokra pedig nem a környezettudatos gazdaságok építése a jellemző, szemben azokkal a nyugati országokkal, ahol a bűntudatkeltésben élen jár az értelmiség. (V.ö.: minél jobban épül a szocializmus, annál jobban élesedik az osztályharc!) Ráadásul India, Kína, Afrika környezetszennyezése nem kizárólag a nyugati ember fogyasztását szolgálja! Ugyanehhez hasonló, kultúrával és a politikával kapcsolatos kérdés, hogy a szélsőliberális Kanadában vajon miért sikk az eszkimók (polkorrekt: inuitok) fókavadászatát támogatni, míg ezzel szemben, az ugyanezt a liberális kánont követők szerint a hagyományos angliai falkavadászat, illetve spanyol bikaviadal eltörlendő, meghaladandó, retrográd, feudális, kegyetlen mulatság.

Vajon miért csak nyugaton van az az aberrált hülyeség, amelynek keretében önmagukat kutyának, póninak, akárminek képzelők adhatják elő vérkomolyan az elmebajt? Vajon miért csak Nyugaton jelenik meg az a rémisztő hülyeség, amely a jellemzően húsevő házikedvencek húsról való leszoktatását jelöli meg célul?

Vajon nem arról van-e szó, hogy a nyugati ember miután megutálta önmagát – miután megutáltatták vele önmagát –, menekülni szeretne az emberi létezés minden nyűgnek érzékelt szépségétől, és más létformákba álmodja bele a soha el nem érhető tökéletességet?

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 505 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fakutya Bobber
2018. július 14. 13:15
Első pillantásra zsákmányom olyannak tetszett, mint egy túlméretezett pitypangfújóka, két óriási, aranyszínű szemmel fölszerelve. A közelebbi vizsgálat azt mutatta, hogy a zsákmány fiatal fülesbagoly, mely még bébipelyheibe volt öltözve. Egy pillanatig néztük egymást, azután a madár valószínűleg felbőszült azon, hogy illetlenül kinevettem a küllemét, és mélyen belevájta kis karmait a hüvelykujjamba. Eleresztettem az ágat, és mindketten leestünk a fáról. Zsebemben vittem haza a méltatlankodó bagolyfíókát, és némi szorongással mutattam be családomnak. Meglepetésemre a legnagyobb helyesléssel fogadták, és megengedték, hogy megtartsam. Egy kosár lett a lakhelye a dolgozószobámban, és hosszas vita után Odüsszeusznak kereszteltük. Első perctől megmutatkozott, hogy igen erélyes madár, akivel nem jó tréfálni. Bár kényelmesen elfért volna egy teáscsészében, semmitől sem félt, és habozás nélkül megtámadott mindent és mindenkit, tekintet nélkül a méretére. Idősebb korában Odüsszeusz elhullatta bébipelyheit, és fajtájának finom, hamuszürke, rozsdavörös és fekete tollaiba öltözött. Halvány mellén szép minta volt fekete máltai keresztekből. Hosszú fülbojtjai is nőttek, melyeket felháborodva emelgetett, ha valaki túlságosan bizalmaskodott vele. Most már idős volt ahhoz, hogy kosárban tarthassam, a kalitka ellen azonban erélyesen tiltakozott, így hát kénytelen voltam szabadon engedni a dolgozószobában. Repülőleckéit az asztal és a kilincs között tartotta, és amint mestere lett ennek a tudománynak, az ablak fölötti függönyrudat választotta otthonául. Ott aludt egész nap csukott szemmel, tökéletesen mímelve egy olajfarönköt. Ha megszólítottam, résnyire nyitotta szemét, fölemelte fülbojtjait, és kihúzta magát. Ilyenkor olyan volt, mint valami kísérteties, kiaszott kínai bálvány. Ha különösen gyengéd hangulatban volt, rám csattogtatta csőrét, vagy, ami nagy kegy volt, lerepült, és egyet csippentett a fülemen. Mikor lement a nap, és a gekkók kezdtek futkosni a ház sötétbe borult falain, Odüsszeusz felébredt. Finoman ásított, kinyújtóztatta szárnyait, megtisztogatta a farkát, azután oly hevesen megborzongott, hogy tollai szétálltak, mint egy szélfújta krizantém szirmai. Unottan fölkérődzött egy kis emésztetlen ételmaradékot, és kiköpte az alája terített újságpapírra, ami erre és egyéb célokra szolgált. Miután így felkészült az éjszakai munkára, próbaképpen megeresztett egy „tihuuu”-t, hogy megállapítsa, hangjánál van-e, azután puhán szárnyra kapott, körülszállt a szobában oly halkan, mint egy hamupihe, és kikötött a vállamon. Kis ideig ott üldögélt, fülemet csipkedve, azután újra megrázta magát, félretette az érzelgősséget, és áttért az üzletre. Fölrepült az ablakpárkányra, még egy kérdő „tihuu?”-t kiáltott, rám bámulva mézszínű szemével. Ez azt jelentette, hogy nyissam ki a zsalut. Amint kitártam a zsalukat, kisurrant az ablakon, árnyképe egy pillanatra felsötétlett a hold tányérja előtt, azután eltűnt a sötét olajfák között. Egy perc múlva már hangzott a harsány, kihívó „tihuuu, tihuuu” annak jeléül, hogy Odüsszeusz elindult vadászni. Néha már egy óra múlva visszasiklott a szobába, máskor egész éjjel kimaradt. De akármerre járt, kilenc és tíz óra között mindig hazajött vacsorázni. Ha a műteremben sötét volt, elröpült, és bekukkantott a nappali szobába, hogy ott vagyok-e. Ha ott sem voltam, újra végigrepült a ház mellett, és a hálószobám ablakpárkányán kötött ki, majd erőteljesen kopogott a zsalun, míg ki nem nyitottam, és oda nem nyújtottam egy csészében a darált húst vagy vagdalt csirkeszívet, vagy amilyen csemege aznap éppen az étlapon szerepelt. Miután az utolsó véres darabkát is elnyelte, lágy, csuklásszerű csettintést hallatott, egy pillanatig tűnődve állt, azután elrepült a fák holdfényes csúcsa fölött. Durrellt kell olvasni a szerzőnek is és minden gyereknek és nem oroszlánkirályokat.
Gyéressy Károly
2018. július 14. 00:04
Jó kis topic ez, ennyi zavarodott marhaságot kevés helyen lehet olvasni. Sokan, semmit se felfogva a szövegből jönnek a vadászat-ellenes sületeléssel. Olyanok is, akik amúgy nem tűnnek hülyének.
Dénia
2018. július 13. 23:44
"Fordított esetben – amikor mondjuk gyereket marcangol egy kutya – senki nem követeli az eb halálát. " Mert ebben az esetben nincs mit követelni, azt a kutyát, ami gyereket marcangol, azt kivégzik.
zolka50.50
2018. július 13. 21:20
Felnőtt egy nemzedék olyan rajzfilmeken mint az Oroszlánkirály, Jégkorszak, Madagaszkár. Ott még az Oroszlákirály sem eszik semmit, biztosan vega. Ez a nem zedék így képzeli el a valódi állatokat. Az embert már alájuk sorolják. Innen ez az őrültség.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!