Voltak ilyen próbálkozások is: Szalai Zoltán jól ismeri a német filozófiát, na ott tényleg voltak, akik így gondolták, mondjuk kifejezetten Fichte és Heidegger. Igaz, ők nem adták alább annál, hogy germán gondolat valahogyan mégis az egész emberiség legjava. De például Goethét a hideg rázta a német nacionalizmustól, mégpedig azért, mert ő civilizációban és nem Németországban gondolkodott. Vagy talán Kant nem volt a szellem embere? Ne is menjünk bele jobban.
Ha valaki a szellem embere címre tart igényt, sürgősen keressen más alapvetéseket. Mert ha nem, valóban csak az marad számára, hogy „a politikum által elindított irányból további gondolatok százait és ezreit kell megalkotni, hogy a politika is új magyar szempontú elképzelések tömegéből és sűrűségéből táplálkozzon”. Gondolatok százait és ezreit megalkotni? Ipari gondolkozás? Gondolattermelési verseny? Nemzeti szombat? Nem, kedves Szalai Zoltán, ez még a német eredetinek is csak a karikatúrája. A nemzet nem a legfőbb jó, még a politikában sem az. Miért is volna? Állítólag az európai kultúrát védelmezzük, s azon belül a magyart. A nemzet lehet szükséges, lehet jó, lehet hasznos, tőlem akár még szép is – ennyit minden további nélkül elismer például egy konzervatív is. De bálványnak nem fogadja el. Egyedül az Úr az Isten, aki számon kér majd mindent kimondott és kimondatlan gondolatot, s ha megbocsát majd, nem azért teszi, mert elég jó magyar voltam.
Saját civilizációnk sem lehet bálvány. De nagyobb értékeket hordoz, mint bármely nemzet, mert benne tanulunk meg gondolkozni, hinni, és a világot megérteni. Ezért igyekszik konzervatív hűnek lenni Athénhez, Jeruzsálemhez és Rómához egyaránt. Athén a filozófiát és az igazságot, Jeruzsálem az igaz vallást és a Törvényt, Róma pedig a jogot és az alkotmányos politikát jelenti. Ezért van Budapesten is egyetem, templom és parlament. Ezek egyformán fontosak, egyik sem uralkodhat abszolút módon a többin. Ez a mi valódi titkunk, ettől vagyunk európaiak, nyugatiak, atlantiak, s csak
akkor védhetjük hitelesen Európát – mert valóban védeni kell –, ha ezt a titkot birtokoljuk.
Az egyensúly törékeny. Erre kell figyelnie a nyugati szellem emberének, nem kizárólag az egyikre: az mindig szolgaságba dönti. Szókratész hű maradt Athénhez, de nemet mondott az igazságtalanságra és nemet mondott az erő bálványozására. Nátán próféta hű maradt Dávid királyhoz, de szemébe mondta, hogy gonoszat cselekedett. Cicero hű maradt a régi Rómához, noha Róma már meghódolt Caesarnak, a politikai zseninek. Ezek a távlatok régebbiek, mélyebbek, igazabbak és erősebbek, mint bármilyen más alapvetés.