A finn példa még összetettebb, mert itt Európában ritka módon hárompólusú pártrendszer alakult ki. Ennek egyik pólusa, a szociáldemokrata párt belesimul a nagyvilág trendjeibe, így nem igényel különösebb ismertetőt.
A másik két pólus azonban már a kuruc-labanc megosztással sok tekintetben párhuzamos, szokatlan történet.
A további két pólus egyike a Nemzeti Koalíció, klasszikus jobbközép konzervatív párt, a másik pedig a Centrumnak nevezett, agrárius, lokalista nemzeti liberális párt.
Míg a Nemzeti Koalíció az össz-skandináv kultúrkörhöz és a svéd ajkú történelmi arisztokráciához ezer szállal kötődő déli partvidék pártja, addig a Centrum az ország elzártabb, belső területei kiterjedt, vad sarkvidéki erdőségeinek finn szabadparasztsága adta a hátterét, ahol sokkal erősebb az ősi finnugor tradíciók öröksége, a bizalmatlanság a svéd ajkú arisztokráciával és Helsinkivel, valamint „a Déllel” szemben, és ennek megfelelően társadalmilag mára a farmerek, önkormányzati jogaikat gondosan őrző kisvárosi kispolgárok, saját lábukon megálló kis- és középvállalkozók pártjává vált.
A két történetnek a magyar kuruc tradíciókkal való párhuzamait demonstrálja, hogy ahogyan egy, a kuruc szellemiséget képviselő magyar párt elég nehezen volna elhelyezhető a mai európai pártcsaládok között, úgy az ír Fianna Fáil, és a finn Centrum esetében is újra és újra zavarba ejtő helyzeteket eredményez besorolhatatlanságuk. Elvileg mindketten az Európa Parlament liberális frakciójának tagjai, azonban gyakori, hogy nacionalistább álláspontot képviselnek a Néppártban ülő konzervatív partnereiknél, a Fine Gaelnél, illetve a Nemzeti Koalíciónál, sőt, újabban a melegházasság finnországi, és az abortusz írországi vitájában olykor még társadalmi kérdésekben is konzervatívabban nyilvánulnak meg azoknál.
Ha a magyar pártrendszer 1945-47 közti alakulását figyeljük, valószínűnek tűnik, hogy ha nem történik meg a kommunista hatalomátvétel, akkor itt is ehhez hasonló hárompólusú struktúra alakul ki, hiszen a marxista pártok, az MSZDP és az MKP együttesen is mindössze a szavazatok 34%-át kapták 1945-ben, míg a politikai spektrum jobboldalán hamarosan széttartó tendenciák jelentkeztek a „labanc”, klasszikus kereszténydemokráciát képviselő Barankovics-féle DNP, és a „kuruc” FKgP közt, de aztán ezeket a kérdéseket aktualitáson kívül helyezte a kommunista hatalomátvétel.
Kérdés persze, hogy milyen tanulságai lehetnek mindennek a mai magyar közéletre nézve. Az egyik talán az lehet, hogy bár identitás szempontból a kuruc örökség dominál, addig mindennapjainkat meghatározó és a gyakorlatilag
a teljes magyar politikai szféra által képviselt centralizált közigazgatás és paternalista állam labanc örökség.
A másik ugyanakkor az, hogy az eredeti kuruc szellemiség révén a magyar identitás jelentős lokalista, libertárius, individualista tradíciókkal is rendelkezik, amelyek jelenleg kihasználatlan potenciálként vannak jelen.
***
A Mandineren kuruc-labanc témában megjelent eddigi vitacikkek:
Paár Ádám: Kurucok és labancok: a valóság a legendák mögött
Máthé Áron: Egy kuruc országban mi a szerepük a labancoknak?
Paár Ádám: Kurucok és labancok – válasz Máthé Áronnak
Trombitás Kristóf: Van világ a kuruckodáson túl is
Paár Ádám: Kuruc-labanc ellentétről – még egyszer
Máthé Áron: Kurucok, labancok – válasz Trombitás Kristófnak
Tarján M. Tamás: A nemzettudat csonkításának veszélyéről
Czopf Áron: Kuruc és labanc – a két testvér