hanem a politikai közösség törvényhozása mondja meg a bíróságoknak, hogy mi hogyan gondolkodunk, ezek az alapelveink, és ebben a keretrendszerben kell bírói döntéseket hozni. A bírák nem kívülállók, nem külső megfigyelők vagy a politikai közösség (állam, nép, nemzet) felett lebegő félistenek, hanem a politikai közösség tagjai, belül vannak a rendszeren, és még csak nem is ők kormányoznak. Ettől persze még a törvényhozók avagy politikusok által alkotott törvényeket persze számon kérhetik magukon a törvényhozókon, a politikusokon. A bírói függetlenség ebben áll, nem jelent viszont a társadalomtól való függetlenséget.
Nem hiába szoktak azon elmélkedni a közéleti megmondóemberek, hogy a magyar országgyűlés vagy Donald Trump milyen beállítottságú bírákat, jogászokat nevez ki alkotmánybírónak vagy a Legfelsőbb Bíróság tagjának. És nemhiába gondolta egyébként például a melegmozgalom még a hetvenes években is azt, hogy a céljaikat a parlamenteken kell átverni, nem a bíróságokon, mert a bíróságok reménytelenül konzervatívak. Azóta láthatóan megfordult az álláspontjuk, az ezredforduló óta a bíróságok segítenek nekik, főleg önkényes egyenlőség-értelmezésekkel.
Richard Bellamy, aki a University College London professzora,
a „jogi konstitucionalizmus” helyett a „politikai konstitucionalizmust” részesíti előnyben.
Szerinte téves az az elterjedt nézet, amely szerint az írott alkotmány, a deklarált emberi jogok és a hatalmi ágak szétválasztása, a jogok politikából való kiemelése és függetlenítése biztosítja a legjobb demokrácia megvalósulását, az emberi szabadság kiteljesedését, és ez véd meg legjobban a „többség diktatúrája” ellen.