Tisztában vagyunk vele, hogy egy nemzetet gyakran saját vak ösztönei ellen is kell vezetni.
A nép szava csak a forradalmi ideológiák mámorvilágában volt Isten szava. Olyan időkben azonban, mint aminőket ma élünk, ezekből az ideológiai vagy frazeológiai tivornyákból sokkal inkább kihallatszik a mob üvöltése, mintsem a szeráfi hang. A Szentlélek nem a csőcselék dúlt obskurantizmusában lakik, hanem a vezető értelmiség elitjének világosságában. Azt is tudjuk, hogy a gondolkodásból kifejtett politikai meggyőződés, különösen rendhagyó időkben ritkán tud sikerrel versenyezni a tömegek nyers indulataira spekuláló bujtogatással. A célszerűségbe vetett hit egymaga nem képes megküzdeni a szenvedélyek fellázítására sandító agitációval, amely az esztelenség mindenféle miazmájától megmérgezett légkörbe akarja áthelyezni a politikai tevékenységet. Az önuralom, a fegyelem, a mértéktartás, különösen válságos időkben a nemzeti társadalomnak éppoly tevékeny, de sokkal termékenyebb megmozdulása, mint az indulatok szabad tombolása.
Az a reformpolitika, amelyen a magyar közélet elindult, súlyos orvosi beavatkozást jelent társadalmunk struktúrájába. A műtéthez pedig nem a gyűlöletnek hályogos szeme és indulattól reszkető keze kell, hanem hideg agy és forró szív. A haza törvényei, bizony gyakran ridegek. Nem lehet tűrni azt, hogy néhány politikai siheder, néhány fejletlen értelmű uszító összetévessze a kocsma gőzét a magyar géniusz ihletének szent forrásával. Nem lehet tűrni azt, hogy akkor döntsék reánk a trianoni Magyarország szükségbarakkját, amikor világszerte a nagy nemzetek fogcsikorgató erőfeszítéseket végeznek hatalmuk totális fokozására az élethalálharcra való felkészülés esélyeinek megjavítása céljából.
Nem hirdetünk tehát földforradalmat sem. Az ínség és a nyomor lázítását főbenjáró bűnnek tartjuk a nemzet ellen. De minden idegszálunkban érezzük a nagybirtokrendszer lebontásának tovább már el nem odázható szükségességét, egyrészt a társadalmi egyensúly helyreállítása érdekében, másrészt azért, hogy a nemzet történelmi gondolata többé ne csak az "úri nemzet" életérzése legyen, hanem végre-valahára a szegények kenyerévé is váljon. Ahogy a diluvium után eltűntek e földtani korszak hatalmas szörnyetegei, úgy a szociális kiegyenlítődés és igazságszolgáltatás kísérletének korában kopott röghegynek látjuk a feudális, vagy a liberális kapitalizmus szigorúan zárt tulajdonjogi rendszerét. Amikor elutasítjuk a Dózsa György-forradalmat, amely a vörös kakast házi baromfi gyanánt akarja behurcolni a magyar falvakba, éppúgy elvetjük a micisapkás herosztráteszek őrjöngését is, amely a forradalom pszichotikus izzását akarja állandósítani a maradék hazában, visszaélve a társadalom egy részének idegrendülésével vagy idegbénulásával, hogy, miként 1919 márciusában, újból reánk zúdítsa a szociális forradalom lavináját.
Utolsó csepp vérünkig ragaszkodunk hozzá, hogy a magyar nép megújhodását munkáló reformok mindenféle idegen jelszó-inflációk ürügyén ne ejtsenek csorbát a magyarság történelmi életformájának előkelőségén.
Legyen reform a jogállamban, rend a szabadságban, jogfolytonosság az alkotmányban, emberség a fegyelemben, méltóság a nemzeti öntudatban s egység a társadalmi erővonalak viszonyában.