Hierarchikus rendben közelednek a méltóságok, köztük kilenc lovag, a pogány Caesar, Nagy Sándor, Hektor, a keresztény Nagy Károly, Artúr király és Boullion Gottfried, valamint a zsidó Józsué, Júdás Makkabeus és Dávid király. Itt a helyük akkor, amikor megifjodik ez a föld. Minden újjászületik, de csak azután, hogy a Saint-Denis katedrális szent falai közül elindult az új király és mindenki láthatta: nem tört meg a folytonosság, a király érkezik. Advent van.
A baldachint kézről kézre adják a céhek, amelyek ezt a megtiszteltetést kiharcolták maguknak. Épp, mint a körmenetben. A király teste egy gótikus szentségtartó eleganciájával érkezik meg a Notre-Dame-hoz. Tegnap innen indult, ma ide tért vissza.
*
A királyi bevonulásoknak (les entrées royales) a Párizsi Polgár (Journal d’un Bourgeois de Paris) által leírt menete
számunkra a szellemi újjászületés szimbolikus útját jelöli ki,
amit a Saint-Denis-ben tüntetők ellenkezése közepette végig kell járnunk. Ők, mivel a korlátlan bevándorlás hívei, a tőke és a munkaerő szabad áramlására hivatkoznak és a gyarmatosítás bűneit emlegetik, de víziójuk egy visszájára fordított imperializmus határtalan, profán térélményén alapul, amely szerint minden átjárható, nincsenek sem határok, sem szent helyek, csak végtelen, „akadálymentesített” sivatag.
A forradalmi fejlődés – mint Michelet is írja – megsemmisítette a teret és az időt: Az emberek egyszerre „elfeledték mindazt, a miért azelőtt megölették volna magokat, a szülőföldet, vidéki hagyományt, a legendát. Az idő eltűnt, a távolság eltűnt, eltűnt e két anyagi feltétel, melynek az emberi élet alá vettetett… Különös vita nuova (…), mely az egész Forradalomnak bizonyos álomszerű jelleget kölcsönöz, hol elragadtatót, hol borzasztót... Az idő és távolság nem létezett a Forradalomra nézve.” Idővé vált a tér.
1789-ben Franciaország a népek humanitárius megváltójaként támadt fel – állítja a francia történetíró, hozzátéve: „Ez a nemzet, amely így a világ menhelyének is tekinthető, több mint nemzet, maga az élő testvériség.” A dolgok rendje, hogy
a saját nacionalizmusát is meghaladó forradalom a „világ menhelyévé” és a népek szekuláris „megváltójává” teszi Franciaországot.
” és a népek szekuláris „” teszi Franciaországot.Ez a „megváltás” is halállal kezdődik, de a szenvedés nem érhet véget mindaddig, amíg a „hitetlen inkvizíció” politikai papsága földi poklot és mennyországot akar – a francia forradalmárokhoz hasonlóan, akik kiszórták sírjaikból a királyok maradványait és tömegsírba hányták őket.