Soros György világképét egyrészt a totalitarizmus tapasztalata, másrészt a platonizmus örökségével viaskodó Karl Popper filozófiája formálta. Az „állam nélküli államférfi” az alapítvány hálózatának programadó nevét is mestere főművéből, A nyitott társadalom és ellenségeiből kölcsönözte, amely a „zárt társadalom” ellenfogalmával szemben határozza meg a liberális demokrácia totális megvalósulását. A tagadással definiálás jellegzetesen popperi megközelítése Soros számára már politikai stratégia is, hiszen az általa támogatott szervezeteket leginkább a „zárt társadalom” elvont ellenségképe tartja egységben, míg sok más kérdésben nem feltétlenül vállalnának közösséget.
Soros egy autoriter, organikusan és hierarchikusan szerveződő közösséggel szemben határozza meg eszméit.
Nagy vonalakban ezt jelenti a zárt társadalom, amit Popper egészen Platónig vezet vissza, aki szerint az államban senki sem lehet vezető nélkül, tehát mindenkinek szüksége van egy felsőbb autoritásra. Popper nemcsak ezzel száll vitába, hanem az antik bölcsnek azzal a gondolatával is, miszerint azoknak kell részesülnie a hatalomból, akik személyükben alkalmasak a közügyek irányítására.
Se Popper, se Soros nem hisz abban, hogy a személyes alkalmasság bárkit hivatottá tehet a társadalom vezetésére. Mindketten arra keresik a megoldást, hogyan lehet intézményesen megóvni a társadalom fejlődését a rossz vezetők hibáitól. Műveikben kiküszöbölendő veszélyforrásként tekintenek a közösségi emberre. Ezt a hozzáállást csak akkor érthetjük meg, ha tudatosítjuk, hogy világképüket a totalitarizmus tapasztalata torzította el. Ezért hirdetik – Popper szavaival – a történelem legmélyrehatóbb forradalmi átalakulásának szükségességét.
A nyitott társadalom utópiájában minden viszony elveszíti organikus jellegét és ezzel tökéletes képlékenységre tesz szert. A család és a nemzet értelemszerűen autoritást és organikus viszonyokat képeznek, tehát kirekesztésen alapulnak. A tökéletesen nyitott és absztrakt társadalom ezzel szemben „elszemélytelenített” és művi: az emberek tökéletesen elidegenednek egymástól, minden tevékenységet elszigetelt egyének végeznek, sőt Popper hátborzongató lelkesedéssel írja le: „A mesterséges megtermékenyítés még a szaporodást is lehetővé tenné anélkül, hogy szükség volna személyes érintkezésre”.