Illatozik a lelkem, mint egy Avon-katalógus.
Ha jól emlékszem, Montaigne idézi az esetet, amikor Szókratész, látván, hogy az athéni utcákon rabszolgák kincsekkel megrakodott szekereket húznak, emígyen kiáltott fel: „Mennyi minden van, amit nem kívánok!”.
Nos, önkéntelenül eszembe jutott ez a mondat, amikor a Ferenciek terén lévő CBA-üzletben megpillantottam az adventi hangulatú Kasszás Erzsi-bögréket, azt viszont már nem tudnám őszintén állítani, hogy így is éreztem – és nem csak azért, mert nem szeretnék a nincstévémizmus közkeletű és roppant ingerlő mételyébe esni, nem csak azért, mert egy húron pendülök Karl Krausszal („már gyerekként is kevésbé áhítottam azt, hogy az életet a művészet nagy alkotásaiból fogadjam be, mint hogy az élet kis tényeiből egészítsem ki”*), hanem mert viselkedésem mindinkább gyanút ébreszt bennem.
Elvégre a huszonegyedik századi ember számára nincs is ismeretlenebb valami, mint önmaga.**
Az is táplálta a bizalmatlanságomat, hogy a kezem ösztönszerűen a látvány megörökítésére emelkedett, pedig én még a Palatinus-dombon sem voltam hajlandó fényképezni, elvből. Ki tudja, legbelül talán igenis vágyakozom ezekre a nyomorult bögrékre. Még az is lehet, hogy valami sohasem tapasztalt, lényem legmélyéig hatoló kielégülést élnék meg, ha reggelente Erzsi hívogatóan magas homlokára tapaszthatnám az ajkam.
Mi van akkor, ha a boldogság elsorvad, amint kényszeresen valami örök érvény magasába próbáljuk erőltetni? Ha az üdvözülés az „élet kis tényeiben”, a legsurmóbb hétköznapiságban – egy pólóföliratban, egy Eiffel-tornyos kulcstartóban, a szállodából lenyúlt szappanban vagy akár egy bögrében – rejtezik? A fogyasztói társadalom szüntelenül efféle kérdésekkel szembesít bennünket, azzal pedig senki sem lép túl a mai kocsmán (és macskás kávézón és gluténmentes lángosozón), ha finnyázva kivonja magát alóluk.
Roland Barthes-nak van ez a vékonyka esszékötete, a Mitológiák, amiben a Paris Match-tól és a pankrációtól Pierre abbén és a földönkívülieken át a műanyagig sorra vett minden ikonikus képet, mitikus jelenséget és fétistárgyat, mely alapul szolgált az ötvenes évek társadalmának. Az sajnos csökkenti a szövegek élvezeti értékét, hogy Barthes telezsúfolta őket mindenféle ideologikus hülyeséggel, a koncepció (a kor látszólag jelentéktelen részletein keresztül mutatni rá az uralkodó hitekre és meggyőződésekre) azonban remek. Egy tehetséges esszéista csodákat tudna kihozni abból, hogy apránként kivesézi a huszonegyedik századi fogyasztói kultúra különféle megnyilvánulásait, fölfejtve az ezek mögött megbúvó lényeget: az Angstot, az oldhatatlan szorongást.