Miről szóljon az összmagyar érdekvédelem?

2017. augusztus 30. 12:01

Az utóbbi évek tudatos külpolitikai stratégiája nyomán a magyar érdekképviselet örvendetes erősödése figyelhető meg világszerte. Ugyanakkor még vannak olyan területek, amelyek megkövetelik a fokozott törődést. Például el kellene felejteni a rezervátummagyarságot, tudományos és közéleti párbeszédbe kellene lépni a többségi társadalommal. Pontokba foglaltam szubjektív nemzetpolitikai javaslatcsomagomat az összmagyarság immunrendszerének erősítéséről.

2017. augusztus 30. 12:01
Constantinovits Milán
Constantinovits Milán

Nehezen vitatható, hogy 2010 után érzékelhető külpolitikai irány- és módszerváltás következett be, amelynek gyümölcse többek között a kettős állampolgárság kiterjesztése, a karakteres és hatékony migrációs politika, a nemzeti kereskedőházak megnyitása vagy a korábban nem tapasztalt kiegyensúlyozott viszony Izraellel.

Az alábbi javaslatcsomaggal a magyar érdekvédelem sarkalatos kérdéseit vesszük számba, hogy bővítsük a nemzetpolitikai stratégia fókuszpontjait a közeljövőben.

1) Minden, a helyi magyar érdekeket sértő külföldi intézkedésre azonnal reagálni kell a legfelsőbb szinten, uniós tagállamok esetén természetesen Brüsszelben is. (Legyen szó igazságügyi, kulturális vagy sportdiplomáciai kérdésről.) Minden magyar állampolgár érezze az anyaország támogatását, bárhol is éri érdek- avagy jogsérelem a világban.

2) Határozott és uniós szintű fellépés szükséges a külhoni magyarság nyelvi jogainak védelmében. Nyelvében él a nemzet, már ha hagyják. Az olyan szimbolikus ügyeken túl, mint az utcanév-táblák vagy a vasútállomások feliratai, szorgalmazni kell a magyar nyelvű egészségügyi ellátáshoz, oktatáshoz és hivatali ügyintézéshez való jogot. Következetesen be kell tartatni a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartáját.

3) Újra és erőteljesebben támogatnunk kell a határon túli magyar oktatást! Tankönyvekkel, tanulmányi versenyekkel, csereprogramokkal, ösztöndíjakkal. El kell érni, hogy egy kisebbségben élő magyar szülő számára reális és vonzó alternatíva legyen gyermeke iskoláztatásánál a magyar intézményháló; ez az identitás megőrzésének egyik alapvető kritériuma kisebbségben.

4) Fel kell mérni a Kárpát-medencei magyar szórványközösségek helyzetét, vissza kell állítani az utóbbi évtizedekben megtépázott iskolahálózatot. Alapfokú iskolai oktatás nélkül végleg elsorvadnak és a magyar nemzet számára végleg elvesznek az olyan peremrégiók, mint a temesi, resicai vagy szerémségi magyarság.

5) Ezzel összefüggésben közös tudományos kutatásokkal, csereprogramokkal kell serkenteni egyetemi kapcsolatokat a határon túli (részben) magyar tannyelvű felsőoktatási intézményekkel (Beregszász, Újvidék, Komárom, Nagyvárad, Kolozsvár, Marosvásárhely, Csíkszereda). Biztosítani kell a tehetséggondozási, továbbtanulási lehetőséget azok számára is, akiknek a régiójában nincs magyar felsőoktatási intézmény (pl.: Ung-Bodrog vidéke).

6) Ösztönözni kell az olyan programokat, amelyek a kisebbségi magyarság tehetséggondozását, a többségi nemzettel való szakmai kooperációját segítik (ilyen például a Mathias Corvinus Collegium erdélyi képzésrendszere).

El kell felejteni a rezervátummagyarságot, tudományos és közéleti párbeszédbe kell lépni a többségi társadalommal.

7) Fel kell mérni az utóbbi évek elvándorlásának hatását, a Nyugat-Európában továbbtanuló és munkát vállaló magyarok helyzetét. Tudatosítani kell, hogy a második legnagyobb magyar város immár London, és ugyanolyan segítség és támogatás illeti meg a kivándorlást választó honfitársainkat, mint a hazánkban maradókat. Segíteni kell a külföldi munkavállalásukat, ugyanakkor megvizsgálni azt is, milyen feltételek biztosíthatnák a hazaköltözésüket (ami elsősorban gazdasági-szakmai és nem politikai kérdés).

8) Olyan oktatási és kutatási feltételeket kell biztosítani, amelyek reális alternatívát jelenthetnek a kinti lehetőségekhez képest a távolba szakadt magyar csúcsértelmiségnek. Meg kell teremteni a tudományos magyar diaszpórát összefogó hálózatot, amely a magyar tudományos életet gazdagíthatja együttműködésével, eredményeivel.

9) Kiemelt figyelmet kell fordítani az olyan válságrégiókban élő honfitársainkra, mint a kárpátaljai magyarság. Hatékony érdekvédelem, diplomáciai fellépés és szociális támogatás szükséges. Meg kell menteni a végóráit élő moldvai csángó magyarságot, amely identitását, nemzethez kapcsolódását a magyar nyelvű katolikus miséken keresztül képes megőrizni.

10) Nem szabad elengedni a tengerentúli magyar közösségek kezét sem, épüljön szorosabb kapcsolat az anyaország és az amerikai, argentínai, brazíliai, ausztráliai vagy épp új-zélandi magyar másod- és harmadgenerációs magyarság között.

11) Folytatni és bővíteni kell a Kőrösi Csoma Sándor és a Petőfi Programot, amelyek egyedülálló lehetőséget teremtenek világszerte a magyar diaszpórában. Közösségépítés, magyar nyelvórák, hagyományőrzés, cserkészmunka (amely sokszor a magyar megmaradás záloga az emigráns közösségekben), az anyaország vérkeringésébe bekapcsolni ezeket a közösséget.

12) Erőteljesen támogatni kell a határon túli magyar kulturális intézményeket (kassai, komáromi színház, lendvai rádió), a külföldi magyar nyelvű könyvkiadást! A Double Rise vagy Gombaszög mintájára legyen több fiataloknak szóló, kulturális és zenei rendezvény, neves anyaországi és külföldi fellépőkkel.

13) Szakmai és tárgyilagos

párbeszédet kell kezdeményezni a szomszédos országok történelemfelfogásának kritikus pontjairól.

Csak Szlovákiánál maradva: Hlinka, Beneš, a Monarchia, reszlovakizáció, falurombolás, Erdély történelme stb. (Egyúttal határozottan fel kell lépni a hazai alternatív történelemszemlélet szittyamagyar kóklereivelszemben, nem támogatni őket.)

14) A hazai iskolai oktatás részévé kell emelni a nemzetközi diplomáciát, a külpolitikai ismereteket. Kötelességünk megismertetni a külhoni magyarság életével, érdekeivel és értékeivel az anyaországi fiatalokat. Legyen része a hazai középiskolai oktatásnak a határon túli magyar közösségek mindennapjai! Érdemes megfontolni, hogy a közoktatásban választható második idegen nyelvként jelen legyenek az valamelyik környező ország nyelvei.

Összesen 120 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
navis praetoria
2017. szeptember 03. 11:21
Közszemlére teszed tudatlanságodat és persze észre sem veszed :) Legalább a wikipédiában olvass már a témának utána.. https://fr.wikipedia.org/wiki/Francisation#France Már Telleyrand indítványozta a kötelező francia oktatás bevezetését, "afin de chasser cette « foule de dialectes corrompus, derniers vestiges de la féodalité ». 1794-ben Grégoire apát megállapította, hogy az ország 28 millió lakosából kevesebb, mint 3 millió beszél franciául! Joseph Lakanal nevéhez fűződik az a rendelet, hogy az iskolákban csak franciául szabad oktatni. Segédeszköznek ott volt a vonalzó.. Csak egyetlen, breton példa 1836-ból: « Il est défendu aux élèves de parler breton, même pendant la récréation et de proférer aucune parole grossière. Aucun livre breton ne devra être admis ni toléré. S'exprimer en breton et parler "grossièrement" font l'objet de la même prohibition » A gyerekeknek még az is meg volt tiltva, hogy a szünetben anyanyelvükön beszéljenek. A 19. és 20. század során törvények és rendeletek sora biztosította a franciásítás kikényszerítését. Még a papoknak is meg volt tiltva, hogy első áldozatra engedjék azt a gyereket, aki nem tudott franciául! Az agymosás annyira teljes volt, hogy még az okszitánok között is sokan lekicsinylően "patois"-nak nevezik őseik, a trubadúrok gazdag nyelvét..
Hurka
2017. augusztus 31. 07:23
Miről beszél ez a fiatal suttyó: Egymást áruljuk be az Európai Uniónál, szánalmas munkabérért dolgozunk, lagzilajcsi zenéjére mulatunk, megvesszük,megesszük az ipari , élelmiszeripari szemetet, leszittyamagyarozzuk azt aki ugyanannak tartja magát mind a 18. század közepéig minden magyar. Nem 12 pont kell, hanem mintaország: ahol nem árulják be egymást külföldön, a népzenét nem éjjel sugározza rádió, normális bérek vannak.... Ha majd olyanok leszünk újra mint a középkori magyar királyság, akkor idevándorolnak be, minket másolnak, nem úgy mint most.
Zsaturnuzs
2017. augusztus 30. 23:30
Minden rokonszenvem a cikké, öröm ilyet olvasni. De fontos alapkérdéseket hagy homályban. 0.a) Kiket tekintünk magyarnak? Jó lenne például kukába dobni a cigányok, zsidók nem magyarok, nem igazi magyarok, nem szívesen magyarok, nem tiszta magyarok stb. stb. stb. kérdését. 0.b) Kiket tekintünk "összmagyarnak"? Argentínától Ausztráliáig, Kanadától Kamcsatkáig élnek magyarok a világban. Mostanában a londoniakat utálják ki sokan az "összmagyarságból". 0.c) Akarunk határrevíziókat? És területi autonómiákat? No és nem területi autonómiákat? Kettős állampolgárságot, ráadásul ott is, ahol most nem lehetséges? 0.d) Milyen irányú, milyen mértékű és milyen erejű elkötelezettséget, tenniakarást és cselekvést várunk el és kiktől? Mert most az elsöprő többség másoktól várja mindezeket, másrészt aki mégsem kellő hangerővel magyar, azt sokan azonnal nemzetellenesnek, netán hazaárulónak címkézik. 0.e.) Gazdasági, kulturális, politikai, sportbeli, esetleg katonai területen akarunk többet elérni? Egyszerre nem sikerülhet, sorrend kellene meghatározni, és nem ötletszerűen. A cikk 14 új fókuszpontot sorol fel a meglévők mellé. Akik sokat markolnak... azok mi vagyunk, magyarok. Sokan sokféle célt, sokféleképpen szeretnénk elérni. Nem folytatom, pedig lenne mivel. Sajnos a legalapvetőbb kérdésekben sem ért egyet a színtiszta, hazai magyarság sem, de a konkrét tennivalókat szívesen szedjük listákba. Ez a jól ismert "fogjuk meg és vigyétek" esete.
polnemkor
2017. augusztus 30. 19:18
Az oláh azt mondja taci și faci És ez százötven éve működik. Mi pedig épp az ellenkezőjét műveljük ugyanennyi ideje, hát annak is meglett az eredménye... Ettől függetlenül ez egy jó írás a minimálisan elvárhatóról.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!