A vörös sarokban Magyarország Coelhója, a felszínes igazságok, a faék egyszerűségű életvezetési tanácsok boszorkánymestere, Szabó Péter; a kék sarokban pedig az ország züllött mémplébánosa, a miseborban fogant Tibi atya. Utóbbi rendszeresen ekézte oldalán az életmód-tanácsadót, mire Szabó Péter hosszú és ködös videóüzenetben hívta tetemre a humbákfalvi plébánost. A párharc legutóbbi fordulójában Tibi atya (részben jogos és) nyers kritikával sorozta gyomron Szabó Péter felszínesnek és károsnak titulált munkásságát.
Tibi atya magánháborúja tökéletesen alkalmas arra, hogy észrevegyük: kísérteties az analógia köztük. A titánok cicaharcában nem lehet és nem is érdemes morálisan különbséget tenni,
közgondolkodásunk kínos ballasztja mindkettő.
Nézzük csak!
Mindkét brand egy jól felépített, kegyetlen pénzügyi logikával működő üzleti vállalkozás, amely elképesztő népszerűségre tett szert. Humbákfalva beteg lelkű plébánosát több mint 1 millió 300 ezren követik, Szabó Pétert is 220 ezren lájkolják a Facebookon. Hazánk legnagyobb elérésű online közösségei közé tartoznak a fórumaik, gondozzák őket, felelősségük és hatásuk vitathatatlan.
A brandépítés része a misztikum is: nem tudjuk, ki Tibi atya, kik a ministránsai. Nem tiszta, hogy Szabó Péter pontosan milyen múlttal rendelkezik, honnan jött, mit csinált, de visszatérő motívum kommunikációjában az öngyilkossági kísérlet, a börtön, a depresszió, majd a filmszerű felemelkedés és megtisztulás.
Bár ízlés dolgában nem vitatkozunk, a keresztény szimbolikával operáló humbákfalvi mémgyár meglehetősen visszataszító háttérsztorit épített magának, de nem akarok pápább lenni a pápánál. Azt azért megpendíteném, hogy ha mondjuk átkereteznénk egy másik világvallásra a Tibi atya-brandet, feltehetően nem túl sokáig maradna működőképes, tolerálható. Ez a mi Charlie Hebdónk: ultraprovokatív, polgárpukkasztó, ugyanakkor egyoldalúan sértő. Ugyanígy visszatetsző a Szabó Péter-i filozófia, a bárgyú optimizmus, a kétbites igazságok, az önmegvalósítás hamis mítosza.
Mindkét brandből fájóan hiányzik az eredetiség: Tibi atya a netes folklór naftalinszagú darabjait reciklálja, adja el sajátjaként. Nyilván nem szabad számon kérni az efféle humoroldalaknál az originalitást, az internet elmosta a szerző-műalkotás korábbi evidens kapcsolatát. A szex, alkoholizmus, bulizás háromszögben fogant, rapszodikos humorosságú poénok mutálódnak a végtelenségig. Szabó Péter pedig olyan közhelyekkel terheli az internetet, amelyeket már az óvodában is kiröhögtek két répafőzelék között.