A sommás odamondásairól ismert és alternatív körökben agyonidézgetett pszichológussal készült beszélgetésnek talán nem is az a legmegdöbbentőbb része, amit a népességfogyásról mond (amitől minden demográfus instant szívinfarktust kapna). Hanem az a könnyed és stigmatizáló ítélkezés, amely inkább a vágyakon és sejtéseken, semmint a reális helyzetértékelésen alapul.
Kezdjük azzal, hogy egy fontos alapvetésen ő is gálánsan túllavírozza magát: hiába a kecsegtetőnek tűnő skandináv modell,
a magyar oktatási rendszer megújítása nem történhet a gyökerek megtagadásával és egy idegen oktatási minta szolgai másolásával.
Mi abban hiszünk, hogy a hazai iskolarendszer megújítása csakis organikusan, az eddigi hagyományokra és pozitív előképekre építve történhet. Mikre is gondolunk?
Vekerdy azt sugallja, hogy a magyar oktatási rendszerben az általános késztetés sincs meg tehetséggondozásra, ami például Bagdy Emőke vagy a tehetséggondozással évtizedek óta elkötelezetten foglalkozó pedagógusok munkássága után igencsak vad állítás. De egy gyors példa is a közelmúltból: alig néhány hónapja hozta tető alá az oktatási kormányzat a Budapest Talent Summitet, nemzetközi szakemberek és vagy 400 hazai pedagógus részvételével. A rendezvény fókuszában pedig – láss csodát! – a magyar oktatástól olyannyira eltagadni kívánt tehetséggondozás és kreativitás állt.
A konferencián egyébként bármiféle jó gyakorlatot megoszthattak a jelenlévők: így az iskolai szabadulószobától a Polgár-lányok örökségére épülő Sakkpalotán át a robotépítést a tantermekbe varázsoló Makerspace-ig számos olyan kezdeményezés került reflektorfénybe, amelyek a magyar iskolarendszer vitalitásáról, kreatív energiáiról tanúskodnak. Ezek széleskörű megismertetése és dokumentálása pedig mi, ha nem a Vekerdy szerint „üldözött” kreativitás ösztönzése? Persze egy fecske nem csinál nyarat, de valahol el kell kezdeni.
Ahogy említhetnénk az országszerte működő tehetségpontokat is, amelyek mind egy-egy pedagógus vagy munkaközösség lelkesedése, ötletei és nyitottsága révén jöttek létre, hosszú akkreditációs folyamat után. Vagy számos pozitív iskolapszichológusi mintát is. Egy kézlegyintéssel elintézni mindezt, több mint udvariatlanság minden szakemberrel szemben, akik energiát, időt nem spórolva valósítják meg ötleteiket. Inkább az lenne a kérdés, hogyan lehet minél szélesebb fórumot biztosítani a tapasztalatmegosztásnak, hogyan lehetne anyagilag is honorálni a működő modelleket...