Egy spártai anya a „Taigetosz-törvényről”

2017. június 08. 07:28

Én, „spártai anya” büszke vagyok, ha azt látom, hogy a fiaim nemcsak az iskolai tesztek feladatait tudják megoldani, hanem felismerik azokat a valós helyzeteket, amikor ők maguk tudnak segíteni.

2017. június 08. 07:28
Bonczidai Éva
Magyar Idők

„Furcsa volt látni egy 15 éves embert, akinek életében először van igazi sikerélménye, amikor nemcsak a szülei vagy a kedves tanár rutinosan odabiggyesztett »ügyes vagy« dicséretét hallja, hanem a vele egykorúak is elismerik a tudását. Döbbenetes volt belegondolni, hogy eddig nem történt ilyen, és ki tudja, mikor lesz ehhez hasonló legközelebb. A tábor végén, amikor érte jöttek a szülei, kérdeztem, miért nem segítették a munkámat azzal, hogy tájékoztatnak, mire kell figyelnem. Kiderült, féltek, hogy akkor nem jöhet a fiuk a táborba. Sok keserű tapasztalatuk volt már.

Magyarországon valamivel jobb a helyzet, de az érintett családok többsége mégis arról számol be, hogy évekig pingpongoznak az intézmények egymás között az SNI-s diákkal, mire találnak olyan iskolát, ahol a pedagógus empátiája és szakmai felkészültsége is megfelelő ahhoz, hogy a gyermeküket jó kezekben tudják. És a megoldás vagy a probléma leg­gyakrabban nem jogi, hanem pusztán emberi kérdés. Főként azon múlik, miként viszonyul a pedagógus és a szülőközösség az új kihívásokat jelentő feladatokhoz – hiszen a gyerekek többsége magától értetődőbben fogadja el, hogy egy-egy osztálytársa másképp működik.

Mindenkinek joga van a sikerélményhez. Fontos, hogy lehetőséget teremtsünk a gyerekeknek megélni ezt. De ehhez az is kell, hogy ne mismásoljunk akkor sem, ha a kudarcaikról van szó, és ne irreális elvárások elé állítsuk őket. Én, »spártai anya« büszke vagyok, ha azt látom, hogy a fiaim nemcsak az iskolai tesztek feladatait tudják megoldani, hanem felismerik azokat a valós helyzeteket, amikor ők maguk tudnak segíteni. De pusztán jó szándékkal és nyitottsággal nem pótolható a szakszerű segítség.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
KötőDániell
2017. június 08. 14:00
En kulfoldon elek es a gyerekeim kulfoldon jarnak iskolaba. Az iskola eleg liberalis, keves lecke es az a fontos hogy jol erzed magad es sikerelmenyed van. Mindent dicsernek. Nomarmost azt latom hogy nem segit. A gyerekek ugyanugy utalnak suliba jarni mint otthon. Felsobb osztalyokban a legtobb nem tud helyesen irni. A kozepiskolat elkezdok 20-30% nem fejezi be, mert nem tud lepest tartani a kovetelmenyekkel. Nem tanulnak meg tanulni, rengeteg gyerekre rahuzzak a figyelemhianyos, hiperaktiv, egyebb jelzot. Nem tagadom hogy vannak. Na de minden otodik? Vagy a diagnozissal van baj vagy pedig ha az helyes akkor az okot kell kivizsgalni hogy miert? Hat a tovabbtanulasi kedv se tul magas. A legtobb tovabbtanulo a bevandorlocsaladokbol van. Mert csaladon belul mas az elvaras. Tehat nem segit a felmentes, nem segit a kevesebb lecke! A gyerekek es foleg a szulok hozzaallasaval van a baj! Es aki szidja a magyar oktatast az soha nem tapasztalt mast! A kelet-europai szulok visitanak amikor latjak hogy mennyire lebutitott iskola van itt. Hogy a diakok altalanos kerdesekben fele annyira nem tajekozottak. Es nem a lexikalis tudasra celzok ezzel meg a kvantum ugrasra. Hanem arra ami egy europai altalanos muveltseghez kell.
orion
2017. június 08. 11:42
Eléggé ismerem ezt a területet (egy bizonyos részét jobban, lévén az egyik gyerekem-aki azóta diplomás, nyelvvizsgával, felmentés nélkül!!!! kevert (2fajta) "diszes". Láttam mindhárom(gyerek-szülő-tanár) oldal hozzáállását, abból is mindenféle szélsőséget. Az, ami most megy a tv. módosítás kapcsán, színtiszta politika. Mivel a gyerek az összes, 90 óta regnáló kormány idején ugyanúgy diszlexiás-diszgráfiás volt/van/lesz, ebben az ügyben senki nem vádolhat elfogultsággal egyik iránt sem. Végignéztem(éltem), ahogy a semmiből a too much-ig jutottunk. Ezalatt azt értem, hogy (az SNI más kategória) szinte mindenkire ráhúzzák már a BTMN-t. Ha anyád-apád ügyes és vannak kapcsolatai vagy egyéb nyomatékosító ereje, simán felmentenek, ha utálod a pl.matekot. De legtöbbször nem a gyereken múlik, főleg nem alsóban. Az elfogult szülő egy fekete pont után rohan a nevtanba, hogy a szeptemberben elsőt kezdő gyerek már novemberben mentődjön föl, mert jujj, nem lesz sikerélménye, az meg árt a kis lelkének. A magatartás-és beilleszkedési zavarok meg a neveletlenségből adódnak, abból, hogy a gyerek élete első 6-8 évében soha nem hallotta azt, hogy nem! És persze mind zseni, csak az a csúnya iskola... Holott azt azért figyelembe kellene venni ám (csak biztos nagyon sértő és nem píszí), hogy egy földbuta, ostoba kölyök az nem BTMN-s. A kudarcok vagy bizonyos gyengeségek ugyanúgy az élet részei, de senki nem akar megharcolni eredményekért, mindenki a kiskaput keresi, a másra hivatkozást, a körülményeket okolja-sehol az egyéni felelősség. Hogy a pedagógia tudomány? Igen. És a képviselői között ugyanúgy zongorázni lehet a különbséget, mint minden más tudományágban. Elég sok ehhez kapcsolódó cikket elolvastam, riportot megnéztem. Sehol egy minimális információ nem volt magáról a tv. szövegéről vagy a kategóriákról, amibe a gyerekeket sorolják, az átfedésekről, semmiről. Ezt a kormány hibájául is felrovom, de az ellenzék is csak lufis tüntetésre meg maszatolásra és a kormány ekézésére képes. Semmi konkrétum. Én nem vagyok szakember, csak egy felkészült laikus, de istenbizony, majd fölrúgtam a tévét, amikor a tanítanékos tanár "megmondta a tutit",miközben a Kálmán Olga ájtatosan forgatta a szemeit.. A szülők meg azonnal odaállnak az első micsodaszemétség, rohaggggyanakmeg, g*ciorbán ordítozóhoz, és nem néznek utána, miről is van szó, érinti-e őket illetve milyen változások lesznek, ha lesznek.
Mutimi
2017. június 08. 09:44
A visszajelzés segít a korrekcióban. Nem kell megfosztani a korrekcióra képes gyerekeket az esélytől. A speciális igényeket ezen belül is figyelembe lehet és kell venni.
noMores
2017. június 08. 08:44
Szomorú, hogy Magyarországon az iskolarendszer a középkori szintre zuhant vissza, a kisebbségek, különleges gyerekek mind süllyesztőben végzik. Birkamenetkeltetővé vált az oktatás ebben a neo-kádárista országban:(
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!