*
A lényeg, hogy egy stabil kormány nagyon hatékony, de csak olyan rendszerben, amely alkalmas az ilyen működésre, mert a kormány konszenzust keresve kormányoz. Ami nem azonos a gyengeséggel, mert az egyeztetések után is nyitva maradt kérdésekben végül ő dönt, de előtte egyeztet. Azaz hatalmával él, de nem vissza.
Nálunk ez az első Orbán-kormány óta nem divat, s ezt a köztes szocialista kormányok is gyorsan eltanulták. Majd’ húsz éve működünk úgy, hogy gyakrabban látunk üstököst, mint elfogadott (vagy legalább tényleg megvitatott) ellenzéki törvényjavaslatot. Így pedig a stabil erős kormány valójában egy működésképtelen rendszer szemétdombjának a kiskakasa. Nem is tesz mást a szemétből még kikapirgálható jobb cuccok begyűjtögetésénél.
*
De még az egyéni képviselők rendszerének is akkor van értelme, ha működik a konszenzuskeresés!
Hisz’ mit számít egy-két körzet képviselőjének szava, akár ha a győztes párt tagjai is, ám felvetésük a saját pártjuk terveit keresztezi, és a rendszer olyan, hogy a stabil kormányt vivő párt nem tűr ellenvéleményt? Ugyanúgy átgyalogolnak rajtuk, mint egyebekben az ellenzéken, mert abban az ügyben ők is egy belső ellenzék.
Izomból kormányzás esetén az egyéni képviselői rendszer lényegében értelmetlen.
Így bár az egyéni körzetek megtartása általában, normális országban jó dolog, ám a mifelénk futó kormányzási stílus mellett egy kirakat.
*
Csendben jegyzem meg: az egyéni képviselők rendszerének az is fontos eleme, hogy e képviselők valóban független, helyben élő emberek, akikre nem pártszimpátia miatt szavaznak. Nálunk gyakorlatilag minden egyéni jelölt fegyelmezett, arctalan pártkatona, aki szavazáskor pontosan tudja a dolgát – és ezt nagyrészt még választóik is tudják, hisz' jól látható, hogy az egyéni jelöltekre való szavazati arány – az első fordulókban, amikor még taktikázás nélkül lehetett szavazni – szinte mindig mindenhol tükrözte a pártlistás arányokat. Kivételt csak néhány olyan körzet jelentett, ahol elszórtan él még egy-egy múltból maradt önállóan gondolkodni képes lény, aki ennek ellenére vállalja, hogy politikával foglalkozik, s így nem az aktuális verziószámú szabványosított pártdroid indul.
*
És végül kedvencem, a második forduló eltörléséről és a fociról. Ismét beidézem: „Plusz eltörölték a második kört, amit úgyszintén antidemokratikusnak minősítettek oly sokan, holott azt szolgálta, hogy taktikázás és kivárás helyett valódi foci legyen a pályán”.
A baj ezzel az, hogy éppen az eltörlés ölte meg a focit. Egyéni rendszerben ugyanis az utolsó forduló mindig a kényszerű taktikázásé, s az előtte levő szolgál arra, hogy ténylegesen látni lehessen, ki kit szeretne.
Matematikailag könnyen belátható dologról van szó:
Ha én választóként Lajost szeretném, Bélával még kiegyeznék, míg Károlytól és a többiektől hányok, egyfordulós rendszerben (vagy kétfordulós utolsó fordulójában) totózgatnom kell, szavazhatok-e a szívem szerinti Lajosra, vagy inkább az esélyesebbnek tűnő Bélára fanyalodjak; különben hiába van összesen több (pl. 19+21%) szavazójuk az undok Károlynál, ha ő végül 25%-kal külön-külön mindkettőt lenyomja. Ha Lajosra szavazok, talán emiatt nyer Károly. De ha Bélára, akkor sehol nem jelenik meg, hogy én igazából Lajost támogatom – s még a töredékszavazatom is majd Bélát támogatja a pártlistán Lajosom helyett.
Ugyanezt a játszmát a jelöltek is lejátsszák, és Lajos/Béla talán visszalép Béla/Lajos javára. Ez az a bizonyos taktikázás, ahol már nem úgy játszunk, ahogy igazán szeretnénk, hanem ahogy jobban jönnek ki a pontszámok. Mint amikor az utolsó fordulóban direkt döntetlenre játszanak a fiúk, mert az 1-1 ponttal megvan az első két hely. Ha ez az igazi foci, akkor persze éljen az egyfordulós rendszer!
Kétfordulós elsőjében viszont nyugodtan szavazhatok szívem Lajosára, mert még ha Lajosom teljes tábora is átszavazna az esélyesebb Bélára, az úgy is csak akkor nyerhetne az első körben, ha táboraink együttesen 50% fölötti arányt képviselnek. Ez esetben viszont Károly és a többi undok együtt is 50% alatti szavazóval bírnak így egyikük sem nyerhet az első fordulóban – tehát pusztán azért, mert nem voltam hajlandó taktikázni, hanem szívemből szavaztam. Így nyugodtan szavazhatok a szívem vágyai szerint.
Vegyük észre, hogy egyéni jelölteknél nem a második fordulóban van taktikázás, hanem az utolsóban. Kétfodulósnál a kettő egybeesik, ám a második eltörlésével így nem a taktikázós második fordulótól szabadultunk meg, hanem a taktikázós utolsót tartottuk meg, s a focizós utolsó előttit dobtuk ki.
Mint a panelházak, ahol nem a tizedik emelet melegszik túl nyáron, hanem a legfelső, így ha az öreg Lázár bácsi lebontja a tizediket, azzal a legfelső továbbra is túlmelegszik, csak már majd kilencednek hívjuk.
*
És igen, olcsóbb az egyfordulós rendszer. Ahogy a penészes kenyér is meg a kínai hajsütővas. Meg az olcsó hús.
*
És igen, bonyolult volt a régi, és nehéz volt érteni. Ahogy az autót, a számítógépet, a mikrosütőt, a CT-t, a röntgengépet és a tévét is. Szemétre velük!
(Mellesleg a bonyolultság az újban is megmaradt...)
*
Elnézést kérek azoktól, akiknek kicsit túl magától értetődőnek tűnő dolgkat rágtam most hosszan a szájukba.
Mindez nem nekik szólt, hanem azon keveseknek, akik az ő országukat irányítják.