Franciaország kétezertizenhét.
*
Nézem a vitát. Két és fél óráig tart, az interneten keringő, kétes hitelességű Norman Mailer-idézet nyomán mondhatnánk, hogy a legnagyobb időfecsérlés az önfertőzés feltalálása óta.
Le Pen kényszeredetten laza, Macron magabiztos és elképesztően megnyerő.
Ahogy telik az idő, Le Pen egyre szélesebben hadonászik, dossziékat dobál, teátrálisan el-eldobja az agyát, és kábé hetvenfogas vigyorokat villogtat (a Morvai Krisztina-féle mosolygós pszichózisba szerencsére nem csúszik át). Macron végig megőrzi hidegvérét, de egyre arrogánsabb lesz, közbe-közbevág, hogy aztán negédes-leereszkedően átengedje a szót, egy-egy pillanat erejéig leplezetlenül kiül arcára az önelégültség – ilyenkor egészen emberi, ilyenkor mintha a vita is leszállna a poszttörténelmi virtualitásból a Földre, de ezek persze csak pillanatok.
Le Pen személyeskedésre futtatja ki az estét, érdemi víziót nem tálal, Macron többé-kevésbé flottul megválaszol mindenre, ennyi optimizmustól összesűrül a szájában a nyál. Nemigen hagyják amúgy egymást beszélni, a moderátorok elszántan közbecsipognak, legtöbbször hiába. A végén Le Pen már csak mímeli, hogy csinál valamit, nem gondolja, hogy lenne itt tétje bárminek, karjait keresztbefűzve forog a székében vagy jobbra-balra kaszál, mint valami rossz mulatós énekes: amikor alkalma lenne egy általa választott témában megnyilatkozni, link nemtörödőmséggel veti oda, hogy nem készült ilyennel, és érthetetlen módon még a szokásos jól megegyezhető, giccses frázisokat sem süti el, amikkel az átlagszavazót jól meg lehet vesztegetni.
Marine Le Pen azt mondta, hogy a második forduló két, egymásnak ellenszegülő világnézet párbaja lesz; most inkább csak az bizonyosodik be, hogy mennyire végletesen kevés ő ehhez; nem elég, hogy nyilvánvalóan nem rendelkezik a kellő képességekkel, de még csak meg sem erőlteti magát; miközben a Macron-jelenség puszta értelmezése is minden eddiginél nagyobb tisztánlátást és odaadást igényel. Le Pen lötyögése rettentő kínos, amikor a politikai ipar legújabb termékei annyira meg vannak fosztva az egyéni dimenziótól, hogy még azzal is vétünk a szemantikai igényességnek, ha személyként hivatkozunk rájuk. Macron egy szerves polimer, műanyag, amiből a jövőnket fröccsöntik, azt a nyitottat, azt a befogadót,
az a műanyag, amiből a következő ezer évre legyártják a helyes gondolatokat.
A makron az makron az makron, ahogy a Pétain-párti leszbikus feminista költőnő mondaná – jogosan.
*
„Aki nem volt képviselő, az nem ismeri igazán az emberi ürességet”, mondta Léon Daudet (1867-1942), a Magyarországon is ismert Alphonse Daudet fia, korának nagyhatású közéleti figurája, újságírója és irodalomkritikusa, Léon Bloy és Louis-Ferdinand Céline mellett a szitkozódások mestere a francia irodalomban, afféle rabelais-i temperamentummal megáldott, hedonista, larger-than-life figura. Az Action francaise nevű monarchista politikai mozgalom és irodalmi-filozófiai műhely egyik vezéralakjaként túláradó hévvel támadta a demokratikus intézményeket (amikor fia máig tisztázatlan körülmények között meghalt, így kiáltott fel: „A köztársaság meggyilkolta a fiamat, most én fogom meggyilkolni a köztársaságot!”), ez azonban nem akadályozta meg abban, hogy 1919-ben elinduljon az országgyűlési választáson. Be is került a nemzetgyűlésbe; szellemes és érzékeny Párizs-portréjában, a fordításért kiáltó Paris vécu-ben ezen időszak kapcsán írja a következőket: „Az emberek és a dolgok összes aljassága és ostobasága benne foglaltatik számomra abban a kifejezésben, hogy demokrácia, melyet az embereivel együtt alkalmam nyílt közelről is megismerni. Micsoda látvány! És Franciaország hogyan is nem pusztult bele!”
Daudet szavaival csak azt szeretném alátámasztani, hogy hiábavaló szélesebb és színesebb szavakat használni az aktuális helyzettel kapcsolatban, mint ami ésszerű. Persze az emberben időről-időre feltolul különféle dolgok kapcsán az érzés, hogy innen már tényleg nincs tovább, hogy – teszem azt – Bernard Henri-Lévynek nincs pofája még egy gombot kigombolni azon a nyomorult ingjén, és ugyanígy: hogy nem lehet még mélyebbre süllyedni a demokratikus politikacsinálás mocsarában, de aztán valahogy mindig van és lehet, mind szégyentelenebbül kínálkozik fel a neokonzervatív értelmiségi elhasznált teste, miközben mind galádabb figurák váltogatják egymást a tévéképernyőn, az ember meg értetlenül hallgat, csak az arcán csorog alá, csorog az üres árok.
Nem vesszük észre, hogy jó ideje ugyanabban a poshadt lábvízben keringünk. Franciaország legalábbis mindenképpen.
Az Ötödik Köztársaság világa elég pocsék, de hát a Harmadik Köztársaságé is az volt. Még csak azt sem állíthatjuk, hogy államférfiúi kvalitások és erényességek terén nagy különbség volna a két időszak között. (Persze röhejes, amikor Hollande elnök robogón kajtat a párizsi éjszakában a szeretőjéhez, de gondoljunk az 1895 és 1899 között hatalmon lévő Félix Faure-ra, aki konkrétan a metreszével folytatott entyempentyem közben halálozott el. És ne felejtsük el azt sem, hogy a Harmadik Köztársaságnak sikerült egy tényleges elmebeteget is elnökké emelni – soha nem látott többséggel választották meg! – Paul Deschanel személyében, aki csak azután kényszerült lemondani, hogy egy éjszaka pizsamában szedték össze, amint zavartan bandukált a vasúti sínek mentén.) Daudet uszkve száz évvel ezelőtti kijelentéseit nem nagyon haladta meg az idő.
Ne támasszunk túl nagy elvárásokat Macronnal szemben: nem ő fogja elszabadítani a posztmodern káoszt, nem ő fogja ezt a valaha oly nagy nemzetet a sírba lökni –l lökődik az bele magától, mondhatni: a lökődés zajlik, folyamatban van (így, present perfect continuousban) évszázadok óta. Teljesen indokolatlan egyes fordulatoknak, egyes neveknek túlzott fontosságot tulajdonítani egy rendszerben, melynek éppen a gépies személytelenség a szervezőelve. Ami Macron regnálása alatt történik majd, az minden valószínűség szerint megtörténne Macron nélkül is.
Macron csupán annyiban nóvum, hogy a rendszerré szerveződött ürességnek sikerült vele létrehoznia önnön tökéletes humán metaforáját.