Jó hír a családoknak: változik a Babaváró támogatás igénylési korhatára!
Fontosnak tartjuk, hogy minden élethelyzetben segítsük a magyar családokat.
Gyermekközpontúság, kézműves foglalkozások, kerti munkák, fafaragás. Csak néhány tárgy a Waldorf módszer világából. Interjú.
„Gyermekközpontúság, kézműves foglalkozások, kerti munkák, fafaragás. Csak néhány tárgy a Waldorf módszer világából. A pedagógiáról, a lényegéről Kristóf Emőkét, a Csillagösvény Waldorf Iskola képviselőjét kérdeztük.
Családháló: A Csillagösvény Waldorf iskola egyike Magyarország legrégebbi Waldorf iskolájának, 1991-ben indult az első tanév. Mi a tapasztalat az emberek mennyire vannak tisztába azzal, hogy Waldorf – pedagógia.
Kristóf Emőke: Érdekes kérdés, mert a tapasztalat az, hogy nagyon sokan érdeklődnek az iskola iránt, és sokan jelentkeznek, abban nem vagyok biztos, hogy e mögött a Waldorf pedagógia mögötti tudás áll, úgy tűnik inkább nekem, hogy egy alternatív iskolát keresnek a szülők. Ebből egy maroknyi ember tudja, hogy mi is pontosan a Waldorf.
CSH: Milyen oktatási rendszeren alapul a Waldorf módszer? Miben különbözik a többitől?
KE: Nagyon sok külső tényezőben különbözik, amit el is tudunk mesélni. E mögött alapvetően más világkép, más emberkép áll. Másként tekintünk a gyerekekre, mint a mai hagyományos természettudományos felfogás. Amik a látható dolgok, amiben más egy-egy gyermeknek ez a rendszer: apoláris rendszerben oktatunk, ami azt jelenti, hogy a közismereti tárgyak, matematika, magyar, történelem, földrajz, ezeket nem egy-egy szakórában vannak kétszer 45 percben egy héten, hanem blokkokban. Három hétig minden reggel úgynevezett főoktatás keretében mondjuk 8.15-től 10 óráig az osztályok ugyanazt a tantárgyat tanulják. Aztán három hét után váltanak. Utána jön a következő tantárgy. ezek után a másfél órás szakaszok után vannak a szakórák, főleg művészeti tárgyak vannak, mozgásos tárgyak, nyelv, ezek már 45 perces órákban vannak.
Vannak ezeken kívül speciális tárgyaink, amik nincsenek máshol: fafaragás, kézimunka, kertművelés, eurythmiánk van, ami egy mozgásforma. Az évkör ünnepeihez igazodik az egész évünk felépítése. Az órák felépítése is más: sok benne a ritmikus, mozgásos rész és kevesebb a pusztán intellektuális átadás. Ez egy nagyon fontos jellemző. Úgy is szoktuk hívni, hogy a fej, a kéz, a szív iskolája. Nem pusztán a gondolkodásra figyelünk a gyerekeknél, merthogy fontos náluk, hogy ebben az életkorban figyeljünk az érzésekre, akaratra és lelki nevelésre is.”
(...)