Természetes? Állati!

2017. március 10. 08:56

Miközben a férfi és a nő mint biológiai kategória most is pünkt ugyanakkora távolságra áll egymástól. A biológiai kategóriával, vagyis a természettel összeférnek a legkülönbözőbb társadalmi állapotok.

2017. március 10. 08:56
Révész Sándor
hvg.hu

„Yuval Noah Harari Sapiens című könyvének 140. oldalán van egy pofátlanul egyszerű táblázat. Ez összehasonlítja az ókori és a modern Athén nőjét egyrészt mint biológiai kategóriát, másrészt mint társadalmi-kulturális kategóriát. A nő mint biológiai kategória az évezredek alatt nem változott: XX-kromoszóma, méh, petesejt, kevés tesztoszteron, sok ösztrogén, tejtermelő képesség – semmi különbség. A nővel mint társadalmi nemmel kissé más a helyzet. Az ókori Athénban nem szavazhatott, nem lehetett bíró, nem láthatott el közfunkciókat, tipikusan írástudatlan volt, nem dönthette el, kihez menjen feleségül vagy menjen-e egyáltalán, és apja vagy férje tulajdonaként kezelték. A mai Athénban pedig a nő szavazhat, bíráskodhat, mindenféle közfunkciót betölthet, tipikusan írástudó, jogilag független, és nem megy férjhez ahhoz, akihez nem akar. A változatlan biológiai kategóriához teljesen más társadalmi kategória tartozik. Olyan, amilyen sokkal közelebb áll a férfi társadalmi kategóriájához, mint állt az ókorban. Miközben a férfi és a nő mint biológiai kategória most is pünkt ugyanakkora távolságra áll egymástól. A biológiai kategóriával, vagyis a természettel összeférnek a legkülönbözőbb társadalmi állapotok. A természet egyiket sem tiltja, egyiket sem parancsolja, egyik sem természetes és egyik sem természetellenes.

Harrach Péter és eszmetársai azt a kapitális ostobaságot terjesztik, hogy akik a társadalmi nemek viszonyával foglalkoznak, a biológiai nemek közötti különbséget akarják felszámolni. Ezt a kapitális ostobaságot nem azért terjesztik, mert olyan borzasztóan ostobák lennének, hanem azért, mert ha valóban ahhoz viszonyulnának, amivel a társadalmi nemek kutatói – a legkülönbözőbb szemlélettel – foglalkoznak, akkor mégis mondaniuk kellene valamit arról, hogy melyik állapotot tartják természetellenesnek. Azt, amelyben az athéni nők az ókorban voltak, vagy azt, amelyben most vannak?”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 80 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
áfonya
2017. március 12. 13:52
Mi az hogy jogegyenlőséget kérne ,kérjenek a természettől neki köszönhetik a fintorát . Eddig azzal kamatyoltak :D akivel akartak akár a kutyával kecskével vagy egy tüzes tehénnel :D .Senki nem tett feljelentést , magán ügynek tekintették . Fodor egy másik azonos neműtől ne várjon gyerek természet akadályozza ,ne az államtól kérjen segítséget . Fodor megszünteti maga ellen a természet ellenességet jogegyenlősége helyre áll. Igazából nehogy a buzikhoz igazítsák a világot ..Fodor próbálja már magát kordába tartani.
Hunyadi Mátyás
2017. március 12. 13:44
Abból kell kiindulni, hogy olyan fogalom: "társadalmi nem" - nincs. Egy nagy üres gondolati lufi. Mária Teréziának (sok sok gyermek) nem volt más a társadalmi neme mint a biológiai. Uralkodónőként abszolúte megfelelt biológiai nemének. Nagy Katalin dettó. Rombolni akar mindenki aki ezzel a marhasággal jön, hogy "társadalmi nem". A "társadalmi szerep"-ről volna értelme beszélni, de a nem az nem. Aki a biológiai neméve ellentétes viselkedésmintát erőltet - az degenerált.
gonterl
2017. március 12. 09:58
Gondolom, hogy valamikor az ember nevű élőlényt nem foglalkoztatta az, hogy a másik milyen nemű, csak csinálta azt, amit a természete parancsolt neki. Akinek nem parancsolt semmit, vagy a parancs nem vezetett szaporodáshoz, akkor az a lánc megszakadt és a közösséget ez egyáltalán nem érdekelte. Azt hiszem, hogy civilizációs, meg vallási megfontolások kirekesztették a közösségből azokat, akik nem járultak hozzá a közösség szaporodásához. Úgy gondolom, hogy mostanában kezdünk visszatérni oda, hogy ezeket a szokatlan embereket visszafogadjuk a társadalom tagjai közé. A monokini és nudista strand megjelenését, a gender vizsgálatát, én ennek tudom be, és teljesen természetesnek, bár a szocializációmmal ütközőnek tartom. Kirekesztés a régi görögöknél is volt, meg a mostaniaknál is, csak a mértéke és a milyensége változott. Szerintem a biológia i változatlanság mellett a kirekesztettség is változatlan maradt.
csurcsányi
2017. március 10. 22:25
Révész úr!Nem tudom hogy ön mit szólna és mondana, ha ön kedves felesége a Szt.István téri játszótéri WC-be az 5 éves lány unokáját és ott egy pedofil férfi ott rázná a farkát, mert ő most éppen nőnek gondolja magát ott!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!