Sose írta le magáról, hogy »természetem komoly«, mert ehhez túl komoly volt. Úgy bánt a nyelvvel, mint csak irodalmunk legnagyobbjai, szófordulatait, szókincsét úgy használjuk naponta, hogy nem is tudatosul bennünk. Aki szavakkal dolgozik, jól tudja: ő a mi aranytartalékunk. Nagy szerencsénkre Shakespeare Hamletje az ő szógazdagságával szól hozzánk, s bár van modernebb újrafordítás, a rendezők visszatérnek Arany tolmácsolásához.
A költők úgy viszonyultak hozzá, mint apjukhoz, Babits, amikor 1910-ben úgy érzi, menekülne a korból, amelynek »nem takart seb kell, inkább festett vérzés«, akkor Aranyhoz mint »édesapjához panaszkodni tér meg«, de hasonlóképpen érzett József Attila is, aki szinte fohászkodva szólt hozzá: »Hadd csellengünk hozzád, vagyonos Atyánk!«
Jelenits István piarista paptanár egy interjúban, ahol költőink és az irgalmasság kapcsolatáról beszélt, megjegyezte: »Arany egész életében Biblia-olvasó ember volt.«Fontos ez azért is, mert sokan az Epilógus híres sorait (»Ha egy úri lócsiszárral / Találkoztam s bevert sárral: / Nem pöröltem, -/ Félreálltam, letöröltem.«) a nem harcos lélek megalázkodásának fogják föl, s nem a keresztény tanítások egyik legfontosabb elemének. De ki állíthatná, hogy Arany nem harcolt? Csak ő nem másoknak osztott sebeket, hanem önmagával küzdött, saját emlékeivel, a halott Petőfivel és a fényes forradalom árnyával. Arany költészete volt a forradalom dagálya után önmagába visszahúzódó lélektenger, amely látni engedte a széles, veszélyes partot. Ha Petőfi a forradalom szelleme volt, hatalmasan ellobbanó láng, akkor Arany volt az emlékező ember, egy vigaszra szoruló, szabadságától megfosztott ország költője, a levert szabadságharc következményeinek elviselője, elemzője, túlélője. Százezrek merítettek erőt verseiből.